Industri Gaharu di Malaysia

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Semoga dalam keadaan sihat sejahtera tambahan untuk mengundi pada hari Ahad ini. Ini merupakan kali pertama saya akan mengundi. Agak excited jugak tambahan dengan keadaan PRU 13 yang agak panas kali ini. Atau mungkin sebelum ini saya kurang mengambil tahu hal berkaitan politik jadi tidak terasa bahangnya. Namun kali ini, disebabkan bakal terlibat sama dengan proses pengundian maka saya mula mengambil tahu dan membuat kajiselidik tentang siapakah yang bakal saya undi pada 5 Mei 2013 ini (tak boleh cerita panjang-panjang, undi adalah rahsia..hehe)

Ok, walau apa pun keputusannya segala aktiviti dan perancangan perlu diteruskan seperti biasa. Walau siapa pun yang menang, saya berdoa semoga ianya dapat memberikan kebaikan kepada seluruh rakyat dan sudah semestinya dapat memberikan sokongan kepada industri gaharu di Malaysia.

Sokongan yang padu dan menyeluruh daripada pihak kerajaan kepada industri gaharu akan membantu untuk kita pergi lebih jauh. Saya amat yakin tanpa satu gabungan yang kuat dan mantap kita tidak dapat pergi jauh dalam bidang ini. Kita perlukan gabungan kerajaan, agensi, universiti, pengusaha (individu atau syarikat) dan persatuan untuk sama-sama menerajui industri gaharu ini. Kadang kala dengan beberapa kesukaran urusan yang melibatkan pihak-pihak tertentu, ia menyebabkan industri gaharu kita kekal ditakuk yang lama sedangkan Negara jiran kita semakin pantas mengorak langkah. Janganlah kita berfikir untuk kepentingan individu sahaja kerana kita sendiri yang akan rugi.

Saya tidak menafikan kehebatan penyelidik-penyelidik di Malaysia yang sangat hebat dalam membuat pelbagai kajian berkaitan dengan gaharu. Saya juga tidak menafikan kewujudan pengusaha-pengusaha hebat yang memperjuangkan gaharu sejak berpuluh tahun yang lalu. Agensi kerajaan yang banyak memberikan sokongan dan maklumat kepada pengusaha. Namun mungkin kita terlepas pandang kepada suatu perkara yang penting iaitu "Kerjasama dan Persefahaman". Masing-masing hebat menyebabkan masing-masing terlupa tentang kehebatan orang lain.

Dalam Seminar Kebangsaan Gaharu lepas yang diadakan di Technology Park Malaysia, kita ada membincangkan tentang usaha bagi mewujudkan Lembaga Gaharu Malaysia yang dapat memberikan fokus kepada pembangunan industri gaharu di Malaysia. Dengan pengkhususan seperti ini akan memberikan lebih masa dan perhatian kepada industri gaharu. Industri gaharu adalah industri yang sangat berpotensi untuk dikembangkan dan mempunyai nilai yang tinggi. Semoga usaha demi usaha akan diberikan hasil yang membanggakan.



Jika suatu masa dahulu, industri getah dan kelapa sawit juga menghadapi kesukaran yang sama maka setiap individu yang terlibat dalam gaharu jangan mudah mengalah. Teruskan usaha anda !!

InshaAllah selepas pilihanraya ini, pihak Gaharu Lestari Resources akan bekerjasama dengan Agensi Nuklear Malaysia bagi menggunakan alat autoclaw yang digunakan bagi mengesan pembentukan gaharu pada pokok karas. Disebabkan ia masih diperingkat kajian, maka GLR juga berhasrat dapat menyumbang sesuatu kepada kajian ini. Kami akan menebang pokok yang telah disuntik empat tahun lepas. Jadi sebelum proses tebangan dilakukan, maka data akan diambil terlebih dahulu bagi menguji alat tersebut. Saya yakin suatu hari nanti, ia akan berkembang menjadi satu alat yang mampu memberikan manfaat kepada pengusaha gaharu di Malaysia khasnya.

Saya sudah pernah kongsikan banyak kali berkenaan pokok ini. Dah tak lama lagi pokok ini akan ditebang. Mudah-mudahan berhasil :)


Selain itu, kita juga meminta bantuan pihak FRIM bagi membantu kita dalam beberapa hal berkaitan dengan masalah pereputan kayu karas bagi tujuan ukiran. Perbincangan lanjut juga sedang dilakukan dengan Institut Kraf Negara. Ia penting bagi merealisasikan beberapa projek yang sedang kita rancangkan. Kita berharap dengan usaha-usaha ini dapat memberikan kebaikan kepada industri gaharu di Malaysia.

Saya berharap semua individu dalam industri dapat bergabung dan bersatu hati. Industri kita tidaklah besar mana, jumpa orang yang sama je. Tak payah bergaduh kerana industri gaharu ini cukup untuk setiap orang menikmatinya.


Nyum..nyum...sapa nak??

InshaAllah beberapa produk daripada Gaharu Lestari juga akan dikeluarkan tidak lama lagi. Walaupun proses yang agak lama namun saya sangat gembira. Pasti ada hikmah disebalik semuanya. Ia merupakan satu proses pembelajaran yang tidak diajar di universiti dan tidak boleh dibeli di 7e :P

Ok, setakat ini dulu coretan dimalam hari sambil cari mood untuk study. Best duduk dirumah sambil study ada orang buatkan air dan sediakan kuih..Hehe.

Ikhlas,
Aminah Saad


MAKLUMAN

1) Kursus Gaharu Anjuran MTIB pada 14 Mei 2013 di PGRM, Cheras. Kursus 2 hari hanya RM50.
2) Kursus Cara Cepat dan Tepat berkebun Emas Gaharu di Pekan Baru, Indonesia Kursus 2 hari 950ribu rupiah ALL IN.


Comments (0)

Post a Comment