Review Trip Ke TPM Raub

0

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Salam Jumaat yang penuh barakah. Semalam (20 Disember 2012) merupakan hari terakhir bagi seminar gaharu iaitu lawatan ke Technology Park Malaysia, Raub. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam dengan menaiki bas. Alhamdulilah semuanya berjalan lancar. Pada hari ini saya berkesempatan untuk berkenalan dgn beberapa orang peserta kerana tugasan sudah berkurangan berbanding 2 hari lepas ketika sesi pembentangan berlangsung.


Antara peserta yang hadir pada lawatan ke Raub.

Saya sendiri tidak punya koleksi gambar yang banyak sempena seminar kali ini. Mungkin pada para peserta yang membaca ini dan ingin berkongsi gambar dengan saya sangat saya alu-alukan. Boleh email ke saya seperti yang tertera di sebelah kanan sidebar blog ini. 

Di sini, peserta diperkenalkan dan diberi taklimat ringkas berkenaan dengan fasiliti yang ditawarkan oleh pihak TPM, Raub. Dengan pembangunan mesin berkapasiti yang tinggi, ia dapat memberikan kemudahan kepada para pengusaha yang menghadapi masalah untuk menghasilkan produk untuk dikomersilkan. Penerangan diberikan bermula daripada bahan mentah sampai sehinggalah ke proses pemotongan, pengeringan, penghancur dan seterusnya proses tekanan bagi menghasilkan ekstrak dalam bentuk cecair atau serbuk. Kemudahan sudah disediakan, tak perlu lagi kita membina kilang yang pastinya menelan belanja yang bukan sedikit.




Ok, nanti saya sambung lagi. Tak sempat nak mengulas lanjut kerana ada urusan lain. Jumpa lagi.

(saya, PM Dr Azani, En Ismail, En Megat Md Yusof)

*tengok dari gambar ini terfikir...ohhh bila sy nak kurus ni...?


Kredit Gambar daripada FB : Megat Md Yusof


Wslm.

Aminah Saad

Sesi Pembentangan Tamat

0

Alhamdulilah dah berakhir sesi pembentangan sempena Seminar Kebangsaan dan Pameran Gaharu 2012. Kepada para peserta saya wakil daripada seketariat seminar kali ini mengucapkan ribuan maaf atas banyak kelemahan daripada pihak kami. Kami telah berusaha untuk memberikan yang terbaik. Semoga hubungan yang terjalin antara kita akan dipanjangkan dalam usaha meningkatkan industri gaharu ke peringkat yang lebih tinggi.

Saya tidak sempat merakamkan gambar dan juga tidak dapat menghadirkan diri pada sesi-sesi pembentangan yang disampaikan. Namun begitu, saya berharap anda mendapat sesuatu daripada sesi kali ini. InsyaAllah.


PERHATIAN : SEMINAR GAHARU 2012

0

Labels:

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Semoga anda semua dalam keadaan sihat sejahtera. Terdapat beberapa tajuk yang masih tergendala dan tidak sempat untuk dijadikan entri di blog ini . Saya akui minggu ini memang saya sangat sibuk dengan pelbagai aktiviti luar menyebabkan saya tidak dapat menulis. Ini pun masih di luar sedang menyiapkan beberapa perkara yang masih belum selesai berkaitan dengan Seminar Kebangsaan dan Pameran Gaharu 2012. Di kesempatan ini saya ingin menjemput tuan/puan semua untuk mengambil peluang menyertai Seminar Gaharu Penutup bagi Tahun 2012 ini. Jangan lepaskan peluang ini jika anda orang-orang industri, ahli akademik, berminat dengan gaharu tetapi masih mencari ilmu, dan juga untuk orang-orang yang berpengetahuan luas dalam bidang ini. Dengan berkumpulnya semua daripada pelbagai kumpulan ini, kita akan dapat bertukar-tukar pandangan dalam bidang ini.

Yang berpengalaman luas, kongsikan dengan yang tidak mengetahui.
Yang punya kajian saintifik kongsikan dengan yang tidak melakukan kajian saintifik
Yang punya kajian lapangan kongsikan dengan yang masih baru
Yang menanam kongsikan permasalahan dan kelebihan anda dengan yang lain.
Indahnya ILMU jika semuanya ikhlas berkongsi antara satu sama lain.


Ada sesetengah yang mempersoalkan kenapa beliau perlu hadir lagi ke Seminar ini kerana beliau sudah tahu semuanya berkaitan gaharu. Ya, saya yakin pasti mereka orang yang hebat mungkin kerana telah berpuluh tahun terlibat dalam bidang ini. Segala berkaitan gaharu ibarat dihujung jari. Namun ilmu Allah itu terlalu luas, jika tidak masakan masih begitu banyak misteri gaharu yang belum terungkai walaupun telah dikenali beribu tahun dahulu :)


Cuma satu pesanan saya kepada anda yang diluar sana,

Ilmu yang sama disampaikan daripada orang yang berlainan memberikan kesan yang berbeza !!

Jika anda peruntukkan masa anda untuk hadir, insyaAllah saya yakin anda akan berpuas hati dengan ilmu yang bakal diperolehi dengan SYARAT jangan blok fikiran dari awal. Ikhlaskan diri untuk mencari ilmu. Anda adalah apa yang anda fikirkan. Lagi satu, saya memang tidak RUGI jika anda memilih untuk tidak hadir. Tetapi saya sangat UNTUNG jika anda hadir kerana saya dapat berjumpa dengan lebih ramai lagi yang punya minat yang sama dengan saya iaitu GAHARU. Saya beruntung kerana dapat memberi peluang untuk anda berjumpa dengan lebih ramai lagi sahabat-sahabat yang berada dalam satu kapal. Bersama kita berbincang untuk meningkatkan industri ini. Keuntungan disini bukan dikira berdasarkan material kerana saya tidak untung sesen pun untuk penganjuran seminar ini. Tetapi saya sangat gembira terlibat dengan penganjuran seminar ini.

Kenapa seminar ini mahal sangat ???
RM 600 untuk program 3 hari bagi saya adalah sangat berbaloi. Namun saya tidak katanya ianya murah tetapi itulah yang telah ditetapkan. Saya tidak punya kuasa untuk memberi diskaun kerana melibatkan begitu banyak pihak. Fikirkan secara positif saya yakin ilmu yang anda perolehi jika diaplikasikan berharga lebih daripada nilai RM600 itu. 

Akhirnya, saya berharap kepada yang masih berfikir-fikir untuk menghadiri atau tidak kursus ini, bulatkan tekad dan hadir. InsyaAllah, jika anda dapat hadir itulah yang terbaik untuk anda. Waktu saya membuat keputusan ke Bali tempoh hari juga, saya agak ragu-ragu adakah patut saya hadir atau tidak. Alhamdulilah, diberi kemudahan satu persatu dan akhirnya saya sampai disana. Saya sangat bersyukur kerana hadir kesana. Ilmu yang diperolehi tidak dapat dinilai dengan wang ringgit. 




Entri Bali Part II akan saya tulis nanti ye. Alamak nanti bertambah la entri untuk seminar gaharu kebangsaan 2012 pula. Harap saya tetap terus menulis. Saya menulis untuk rujukan saya dimasa depan :)

Ikhlas,
Aminah Saad



Didik Tanam Pokok Sejak Kecil (KOSMO)

0

Labels:


Didik tanam pokok sejak kecil

AIMRAN menyiram pokok yang baru ditanam sambil dibantu kedua-dua ibu bapanya.


PAGI itu, ‘Aimran Hakimi Abdullah, dua tahun, telah berkumpul seawal pukul 7.30 pagi di Taman Wawasan, Presint 2, Putrajaya bersama ibu bapanya untuk menyertai Program Greener Earth anjuran Tesco Stores (Malaysia) Sdn. Bhd.
Bapanya, Abdullah Borhanuddin dan ibu, Samsinahajar Mohd. Ibrahim masing-masing berumur 28 tahun, membantu ‘Aimran menyiram pokok yang telah ditanam oleh ibu bapa.
Mungkin kanak-kanak tersebut masih kecil tetapi dengan dorongan ibu bapa dan inisiatif pihak Tesco memperkenalkan program bersifat kekeluargaan seperti itu diharap dapat mendidik anak-anak sekecil itu mengenai peri penting menjaga alam sekitar.
Selain ‘Aimran, ramai lagi kanak-kanak sebayanya menyertai ibu bapa masing-masing menanam pokok jenis karas di taman tersebut.
Seramai 300 orang sukarelawan yang terdiri daripada pelbagai kaum dan umur menyertai aktiviti tersebut tanpa menghiraukan gigitan nyamuk mahupun kepenatan mencangkul tanah.
Tunjuk ajar
Pada hari itu, mereka yang datang sekeluarga di kawasan berdekatan dengan pintu masuk taman manakala bagi kumpulan yang terdiri daripada orang persendirian atau berkumpulan ditugaskan ke bahagian yang lebih dalam lagi.
Dalam pukul 10 pagi, keluarga ‘Aimran telah menanam sebanyak tiga batang pokok. Semua peserta mendapat tunjuk ajar sebelum dan sepanjang program menanam pokok berlangsung oleh pihak Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB)
Program kali ini menyaksikan semua pokok yang ditanam adalah daripada jenis pokok karas atau nama saintifik, Aquilaria malaccensis yang mampu menghasilkan sejenis herba dipanggil gaharu.
Gaharu telah terbukti mampu menjana ekonomi pada harga yang berpatutan iaitu antara kurang AS$10 (RM31.50) setiap kilogram untuk kualiti paling rendah sehingga lebih AS$30,000 (RM94,650) untuk minyak dan damar yang berkualiti tinggi.
“Tetapi, pokok yang ditanam pada hari ini tidak akan dituai untuk mendapatkan keuntungan. Ia bertujuan untuk pemeliharaan spesies tersebut.
“Menjalankan aktiviti penyelidikan dan pembangunan serta mendidik para pengunjung ke Taman Wawasan, Putrajaya mengenai pokok tersebut,” kata Ketua Setiausaha, Kementerian Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datin Paduka Nurmala Abdul Rahim.
Dalam acara tersebut, turut diadakan kaunter yang memperkenalkan kebaikan dan kegunaan pokok karas dalam kehidupan harian.
Pokok karas
Johar Ahmad yang mempunyai sebuah kafe berasaskan minuman daripada pokok tersebut di Kota Damansara berkata, setiap inci pokok karas boleh memberikan hasil kepada manusia.
“Daunnya boleh dibuat teh manakala kayunya boleh dijadikan bahan aromaterapi,” ujarnya yang mengakui bahawa gaharu telah digunakan orang Melayu sejak dahulu lagi.
Selepas sesi tunjuk ajar mengenai kaedah menanam pokok oleh pihak MTIB, acara menanam pokok dirasmikan apabila Nurmala dan Ketua Pegawai Operasi Tesco, Stuart Smith menanam pokok masing-masing sebagai tanda pelancaran acara.
Dalam ucapan perasmian, Smith berkata, pihak mereka meletakkan sasaran untuk menanam sebanyak 500,000 batang pokok untuk tiga tahun akan datang.
“Acara menanam sebanyak 1,000 batang pokok pada hari ini adalah sebagai langkah penting dalam mencapai sasaran tersebut,” katanya.
Selain aktiviti tersebut, pihak Tesco turut membina 17 buah pasar raya yang cekap tenaga dan mengurangkan impak pada persekitaran yang bernilai RM43.3 juta.

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0118&pub=Kosmo&sec=Infiniti&pg=in_02.htm#.UL27YqZD-2Q.gmail#ixzz2E8VZZ1oL 
Hakcipta terpelihara 

Business Gathering Bali 27-29 November 2012

0

Labels: ,

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Semoga dalam keadaan sihat sejahtera. Agak lama saya tidak menulis entri di blog ini. Seperti biasa alasan saya pastilah masa yang agak terbatas dengan kesibukan tugasan sehari-harian :)

Sepanjang masa yang berlalu itu, banyak perkara yang dilalui yang ingin dikongsikan namun tidak sempat menulis sehingga hilang di angin lalu. Agak rugi jika saya tidak catatkan disini. InsyaAllah, pada hari ini saya ingin menulis sedikit berkenaan penyertaan saya dalam sesi "Business Gathering and Workshop for Agarwood" di Tabanan, Bali pada 27-29 November 2012 yang lalu. Satu pengalaman yang sangat berharga buat saya yang masih baru dalam bidang ini, mencari ilmu, menambah kenalan dan membuka fikiran berkenaan bidang gaharu yang sangat luas dan bersifat internasional ini. Sentiasa mencari ilmu walau harus ke mana jua kerana ilmu Allah ini sangat luas. Tidak mungkin kita mengetahui semua. Rendahkan hati, berjumpa dengan orang dalam bidang ini, pasti kita dapat belajar sesuatu yang baru.


Saya sampai di Denpansar pada 26hb jam 8 malam dengan disambut oleh penganjur iaitu Pak Didik dan Pak Made. Walaupun tiba agak lambat, namun penganjur setia menunggu. Kebetulan pada masa yang sama, peserta dari Medan Ali berserta opungnya tiba bersama jadi kami ke tempat penginapan bersama sahaja. Walaupun ada sedikit permasalahan bahasa namun saya tidak menganggap ia perkara yang besar. Walaupun saya punya saudara di Indonesia, namun saya tetap gagal berbahasa Indonesia dengan baik. Tetapi setiap yang hadir dapat menerima dan berkomunikasi dengan baik sekali dengan saya. Alhamdulilah. Saya sangat berterima kasih kerana layanan yang sangat baik bermula menjejakkan kaki ke Denpansar sehingga berangkat pulang pada 30 November 2012 jam 6 pagi. 


Program bermula pada jam 2petang 27hb dengan kehadiran lebih kurang 30 orang peserta daripada pelbagai daerah/kawasan di Indonesia. Sesi dimulai dengan ice breaking iaitu sesi berkenalan antara peserta. Masing-masing memperkenalkan diri dan tujuan menjejakkan kaki ke program pada hari itu. Bagi saya sendiri, saya ingin mengetahui keadaan industri gaharu di Indonesia, menjalinkan hubungan perniagaan dan berkongsi-kongsi pengalaman. Ya, saya tidak dapat meletakkan harga pada pengalaman ini. Walaupun program agak tidak tersusun kerana ada peserta yang lewat dan kekangan tenaga kerja seketariat. Mungkin seketariat yang terlalu sedikit. Namun tahniah diucapkan kepada Pak Didik kerana komitmen melebihi 100% bagi menjayakan program ini. Pasti segala pengorbanan anda akan terhitung dan memberikan manfaat kepada industri gaharu di Indonesia. 

*Sempat berdiskusi sementara program bermula 

Pada hari pertama, ucapan adalah terbuka kepada mana-mana peserta untuk menyampaikan pembentangan. Acara dimulakan dengan ucapan dari pegawai kehutanan dari Tabanan dengan memberikan serba sedikit latar belakang berkenaan penanaman gaharu di kawasan tersebut. Perkongsian seterusnya dilakukan oleh Bu Galuh dari Kalimantan. Beliau merupakan salah seorang yang telah berkecimpung lama dalam gaharu ini. Dikawasan beliau spesis utama yang ditanam ialah microcarpa. Sehingga ke saat ini, jumlah tanaman dibawah seliaan beliau berjumlah 1.6juta pohon. Sangat banyak jumlahnya kan?? Kalau sudah cinta begitulah. Keyakinan begitu mantap. Seluruh tenaga dan usaha dicurahkan lebih daripada 100%. Saya sangat kagum dengan semangat para peserta yang hadir. Berlatar belakang yang pelbagai namun punya hasrat yang satu, memartabatkan industri gaharu untuk negara tercinta, Indonesia. 

Point penting Bu Galuh :
1) Menggalakkan penanaman gaharu secara perladangan (budidaya)
2) Jangan meneroka hutan lagi bagi tujuan mengambil hasil gaharu. Selamatkan pokok gaharu di hutan dan mulakan perladangan gaharu sendiri.
3) Membuat tanaman spesis local bagi kawasan tersebut. Contohnya, beliau tetap dengan spesis microcarpa walaupun begitu banyak promosi untuk bibit dari spesis lain. Beliau yakin menanam spesis tempatan adalah yang terbaik.
4) Penghasilan bibit daripada pokok induk yang terpilih. Pokok induk dipilih daripada 300 pokok dan hanya 30pokok induk yang terbaik sahaja dipilih bagi proses pembibitan dengan penghasilan 20,000 bibit bagi setiap pokok. Bibit yang dihasilkan telah mempunyai sijil yang diperakui bahawa bibit unggul.
5) Memberikan kesedaran kepada penduduk setempat tentang kepentingan dan potensi penanaman pokok gaharu. Beliau juga membantu para petani yang tidak berkemampuan dengan pemberian bibit secara percuma. Yang paling penting baginya ialah mereka mahu menanam.
6) Beliau juga menghasilkan inokulan sendiri. Tahun depan ada beberapa pohon yang akan dituai daripada inokulan yang dihasilkan. Sama-samalah kita tunggu hasilnya, InsyaAllah jika berhasil pasti lumayan :)

*Bersama Bu Galuh daripada Kalimantan

*Program sedang berlangsung


Dalam program ini, dwibahasa digunakan iaitu B.Inggeris dan juga Bahasa Indonesia kerana terdapat peserta daripada Thailand, UAE dan juga Malaysia yang mungkin tidak memahami Bahasa Indonesia. Pak Didik bertindak secara pengacara Majlis dan juga penterjemah bahasa. 

Speaker utama bagi program kali ini ialah Mr Witsawa daripada Thailand. Antara sebab saya ke sini juga adalah kerana beliau. Hanya mengenali melalui facebook, saya yakin beliau punya ilmu yang luas dalam bidang ini untuk dikongsikan (hanya saya mengenali beliau, beliau tidak mengenali saya..hehe). Alhamdulilah, banyak perkongsian beliau yang memberi semangat untuk saya bertahan dalam industri gaharu yang serba mencabar ini. InsyaAllah, saya akan berjuang untuk memartabatkan industri gaharu di Malaysia. Walaupun saya sedar saya hanya orang kecil yang mungkin tidak bisa memberikan kesan kepada industri gaharu di Malaysia, namun saya akan cuba dulu. Never give up before u try !!



Ok, intipati ucapan Mr Witsawa akan saya kongsikan pada entri akan datang. Nampak sangat saya malas menaip kan. Hehe :)

Saya akan menyambung entri untuk program pada hari kedua..........

*Antara produk yang dibawa oleh Bu Hanny dari Semarang :)

Sabar paling penting. Untuk berjaya, jangan mudah mengalah kerana kejayaan yang diraih dengan susah payah akan lebih manis akhirnya. Saya semakin mencintai bidang ini, semoga Allah tetapkan hati ini. Tidak mudah mengalah dengan pelbagai cabaran dan dugaan.

Kepada pengusaha gaharu diluar sana,
Jangan give up dulu, tunggu saya jadikan segalanya satu realiti. Tolong beri sokongan kepada saya dan kita sama2 berganding bahu bantu membantu.

Ikhlas Menulis Setulus Hati
Aminah Saad

Nota kaki  - peringatan kepada saya yang pelupa
Lawatan ke RAL Plantation, Tabanan Hari Kedua, Tabanan Hari Ketiga dan Teknik Bamboo Stick, Lawatan ke Lanchang IGB En Jamar, Praktis Suntikan Beberapa Inokulan, Penglibatan Gaharu di MAHA, Ebook Edisi II, Pasaran, Keseragaman Penghasilan Minyak Gaharu :)

Salam Maal Hijrah 1434

0

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Salam Maal Hijrah buat semua yang beragama Islam. Semoga kita sentiasa menjadikan peristiwa hijrah ini sebagai anjakan paradigma untuk lebih maju dalam setiap perkara yang sedang diusahakan. InsyaAllah. Sempena dengan tahun baru ini, saya mengambil peluang untuk menilai semula segala perancangan yang telah dilakukan pada awal tahun 2012. Tinggal sebulan lagi maka menjelma pula 2013. Cepat betul masa berlalu dan tanpa disedari begitu banyak perkara yang berlalu tanpa sempat untuk dilaksanakan. Semoga saya lebih peka dan agresif dalam merealisasikan segala perancangan Gaharu Lestari Resources.

InsyaAllah, setelah menyemak segala perancangan tahun 2012 ini saya baru tersedar kembali begitu banyak perkara yang perlu saya beri perhatian semula. Saya terlalu 'sibuk' dengan begitu banyak perkara yang bukanlah keutamaan dalam hidup saya.

Semalam saya telah melawati ladang gaharu Ral Plantation yang terletak di Kuala Kangsar, Perak. Kehadiran disambut mesra oleh En Megat Yusof atau lebih mesra dengan panggilan Pak Megat. Alhamdulilah, pertemuaan yang sangat bermakna kerana banyak ilmu2 yang dikongsikan. InsyaAllah akan saya kongsi pada entri yang akan datang. Tujuan utama saya adalah mengumpul 'material' bagi Seminar Gaharu Kebangsaan 2012 yang akan diadakan pada 18-20 Disember 2012 ini sekaligus lawatan awalan kerana Pak Megat merupakan salah seorang speaker yang akan terlibat dalam sesi forum pada 19 Disember 2012.

*Pernah berjumpa pada kursus gaharu anjuran MTIB di perlis pada Feb 2012

Semoga pihak Ral Plantation terus maju jaya dalam usaha memartabatkan industri gaharu :)

Sebelum mengundur diri saya ingin berkongsi sedikit azam tahun baru 1434H saya ialah :-
1) Habiskan PHD saya dengan jayanya dalam masa yang ditetapkan (anggaran habis Ogos 2013)
2) Gaharu Lestari Resources berjalan lancar dan dapat menyumbang sesuatu kepada industri gaharu
3) Membantu keluarga, sanak saudara dan orang-orang disekeliling yang memerlukan. Sentiasa memberikan manfaat kepada kehidupan orang lain.
4) Fokus dan menguruskan masa dengan baik :)

Azam yang saya tuliskan diatas adalah begitu general. Yang lebih spesifik telah tulis untuk simpanan dan rujukan di masa akan datang. InsyaAllah, saya akan cuba menjadikan ia realiti yang sangat indah :)

Salam Maal Hijrah,
Aminah Saad

Mari bercuti sempena Deepavali

0

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Semoga anda semua dalam keadaan sihat sejahtera dan pasti ramai yang bergembira kerana cuti sekolah telah bermula dan boleh merencana program bersama keluarga. Namun kepada yang bekerja, teruskan memberikan khidmat dengan penuh keceriaan dan keikhlasan. InsyaAllah.

Pertamanya, saya ingin mengumumkan bahawa E-book Gaharu Lestari Edisi 1 kini tidak lagi diberikan secara percuma. Walaupun pada awalnya saya menetapkan sehingga 3 Oktober sahaja, namun ia dilanjutkan sehingga kini kerana saya sendiri tidak sempat untuk menulis entri berkenaan tarikh penutupan pemberian ebook tersebut secara percuma. Saya mohon maaf kepada yang tidak sempat redeem lagi ebook ini kerana mulai saat ini, ebook ini tidak lagi akan diberikan kepada sesiapa. Kepada yang telah menerima ebook tersebut, walaupun ia hanyalah catatan ringkas namun saya harap ianya masih memberikan manfaat kepada anda. Mudah mudahan. Saya akan mengeluarkan satu lagi Ebook Edisi 2 yang lebih terperinci kepada semua yang berminat. Saya akan umumkan apabila sudah siap kelak :)

Keduanya, saya mohon maaf kepada bbrp pihak yang terlibat kerana beberapa perancangan berkenaan pembelian gaharu/ kayu racik terpaksa ditangguh kerana masalah2 teknikal yang tidak dapat dielakkan. Namun, kepada yang masih mahu berurusan dengan saya, masih dialu-alukan. InsyaAllah, walaupun agak mengambil masa namun ianya akan berhasil kelak.

Ketiganya, saya dengan berbesar hati ingin menjemput tuan/puan untuk menyertai Seminar Gaharu Kebangsaan yang akan diadakan pada 18-20hb Disember 2012 ini. Saya yakin input yang bakal diperolehi amat amat berbaloi dengan yuran yang dikenakan. Tuntutlah ilmu sehingga ke Negeri China. Jadi kalau setakat di UPM Serdang apatah lagi kan...Tentatif program adalah seperti yang telah saya masukkan pada entri sebelum ini. Untuk maklumat lanjut berkenaan seminar ini boleh email kepada saya aminah.mdsaad@gmail.com


Pada 26-30 November 2012 ini saya akan ke Bedugul-Tabanan, Bali untuk menghadiri satu kursus gaharu disana, InsyaAllah. Kepada yang juga menyertainya diharap kita dapat berjumpa disana dan bertukar-tukar pendapat.

Ikhlas,
Aminah Saad


Seminar Gaharu Kebangsaan 2012

0

Labels:

Tentatif Program Seminar Gaharu Kebangsaan 2012



18 Dec 2012 (Selasa)
0730 -0830
Pendaftaran Peserta
0830 -0845
Ucapan Aluan Pengajur
0845 -0900
Majlis Pembukaan YABhg. Tun Jeanne Abdullah, Pengerusi Landskap Malaysia
0900-0930
Pembentangan kertas dasar oleh  YABhg. Tun Jeanne Abdullah, Pengerusi Landskap Malaysia
Pengerusi : Dekan Fakulti Perhutanan
0930-1030
Minum Pagi


Sesi 1 – Pengurusan Sumber Pokok Karas
Pengerusi Sesi :
En. Fadzhairi Bin Abd Jabar
1030-1050
Halatuju Pengurusan Sumber Ladang Hutan Karas di Malaysia
Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia
1050-1110
Gaharu Sebagai Komoditi Negara
Y.B.M Dato’ Syed Razlan ibni Al-Marhum Tunku Syed Putra Jamalullail
Presiden Persatuan Gaharu Malaysia (PGM)
1110-1130
Pengkomersialan Industri Gaharu Sebagai Komoditi Baharu di Malaysia
Technology Park Malaysia
1130-1150
Pengawalan Perosak
Prof. Dr. Ahmad Said Sajap, UPM
1150-1210
Struktur dan Anatomi Kayu Karas
Prof. Madya Mohd Zin Jusoh, UPM
1210-1230
Aspek Genetik
Dr. Rozi Mohamad, UPM
1230-1300
Sesi Perbincangan
1300-1400
Rehat dan Makan Tengahari


Sesi 2 – Polisi, Pasaran dan Promosi Industri Produk Gaharu
Pengerusi Sesi:                 Prof Madya Dr. Ahmad Ainuddin Nuruddin
1400-1420
Gaharu dari Perspektif Undang-undang Perhutanan
Pengarah Bahagian Penguatkuasa Hutan, JPSM
1420-1440
Peruntukan Undang-undang untuk Pemain Industri Gaharu
Nurcahaya, MTIB
1440-1500
Amalan Pemasaran Gaharu di Malaysia
Dato’ Dahlan Taha
Presiden PENGHARUM
1500-1520
Pasaran Gaharu Antarabangsa
TRAFFIC
1520-1540
Pengkomersialan Gaharu Secara Ladang
Dr Ahmad Zuhaidi Yahya
1540-1600
Ciri-ciri Penentuan Gred dan Kualiti Minyak gaharu
PENGHARUM
1600-1620
Produk Inovasi Gaharu
Jutawan Inovasi Gaharu , AFFT Primier SB, En Ariffin Embong
1620-1700
Sesi Perbincangan dan Minum Petang

19 Dec 2012 (Rabu)
Sesi 3 – Inovasi dan Teknologi Gaharu
Pengerusi Sesi III(A):       Prof Madya Dr Mohammad Azani Alias
0830-0850
Kaedah Inokulasi dan Rangsangan Gaharu
Hj Azmi Nordin, JPSM Terengganu
0850-0910
Kaedah Inokulasi dan Pengolahan Teras
En Jamar Rusli, Inokulan Biotech
0910-0930
Penggredan Gaharu Secara Saintifik
Prof. Dr. Khozirah Shaari, UPM
0930-0950
Penggredan Gaharu Melalui Electric Nose
Dr. Nor Azah Mohd Ali, Bahagian Bioteknologi Perhutanan, FRIM
0950-1020
Sesi Perbincangan
1020-1050
Minum Pagi
Pengerusi Sesi III (B)
Prof Dr Nor Aini Ab. Shukor
1050-1110
Produk Tambah Nilai Komponen Karas
En. Tommy Julianto Bustami Effendi, UiTM
1110-1130
Microbial Diversity of Inoculation for Gaharu Oil
Prof. Dr. Baharuddin Salleh, USM
1130-1150
Fasiliti dan Pembangunan Produk Gaharu
Technology Park Malaysia
1150-1210
Penghasilan Minyak Gaharu secara CO2
Prof. Dr. Mohd Yazid Abd Manap, UPM
1210-1240
Sesi Perbincangan
1240-1400
Makan Tengahari

Sesi 4 – Sesi Forum “ Gaharu : Pengalaman & Perkongsian”
Pengerusi Sesi:
Dato’ Dr. Hj Abd Rashid Ab Malik
1400-1600
En Megat Md Yusof Bin Megat Abu Bakar – Ral Plantation Sdn Bhd
Dato’ Anuar Bin Sidek – Benua Mawar Sdn Bhd
Tn. Syed Zikri Syed Hasan Shahabudin - ECER
Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia - MTIB
1600-1630
Rumusan dan Majlis Penutup oleh Dekan Fakulti Perhutanan


20 Disember 2012 (Khamis)
Lawatan Ke TPM Raub
0730-0800
Peserta berkumpul
0800-1600
Lawatan ke Technology Park Malaysia, Raub

Sangat berbaloi untuk dihadiri. Pada malam 18 Disember 2012 itu juga akan diadakan makan malam bagi sesi berkenal-kenalan antara para peserta sama ada yang sudah berpengalaman atau masih baru dalam bidang ini. Yuran hanya RM 600 untuk program 3 hari termasuk makan, lawatan, bahan seminar dan juga berpeluang untuk berkenal-kenalan dengan orang-orang yang terlibat dengan gaharu, InsyaAllah. 

Jumpa di sana !!

Selamat Hari Malaysia

0

Assalamualaikum semua,

Selamat hari malaysia buat semua rakyat malaysia. Kepada yang telah mendapatkan ebook saya, di harap ia dapat memberi manfaat kepada anda walaupun ia hanyalah satu ebook yang ringkas.

Sebenarnya saya menulis pada hari ini kerana ingin memohon maaf kepada yang telah memberi maklumbalas untuk persoalan yang saya lakukan tempoh hari. Ini kerana handphone telah reset dan padam semua sms tersebut. Saya sepatutnya telah menyimpan semua maklumat tersebut dalam medium lain namun kerana faktor kesibukan saya terlupa untuk melakukan hal tersebut. Juga segala sms pertanyaan telah hilang. Saya telah save nombor namun saya tidak dapat kenalpasti persoalan apa yang di ajukan. Jika anda email saya insyaAllah tidak hilang. Namun ada juga email yang tidak sempat saya balas lagi jika memerlukan jawapan yang panjang-panjang :)

Saya mohon kepada pihak2 yang telah sms saya sebagai pemproses minyak gaharu dan pembekal gaharu agar dapat menghubungi saya semula. Yang saya ingat di area cheras, klang, kuantan, melaka, perak. Insyaallah kali ini saya akan lebih berhati-hati dan akan terus menghubungi anda untuk perbincangan lanjut.

Kepada yang bertanya berkenaan dengan harga, ianya berbeza mengikut banyak faktor. Penentuan gred juga masih berbeza mengikut organisasi dan individu tertentu. Jadi saya tidak dapat memberikan satu harga tertentu. Tambahan pula pertanyaan yang terlalu umum seperti berapakah harga bagi gaharu gred A? Tanpa melihat sudah pasti lebih sukar untuk saya memberi maklumamun begitu, saya akan cuba mengemaskini dengan keadaan semasa.

Kepada yang bertanya berkenaan dengan keadaan industri gaharu di semenanjung kala ini, bagi pendapat peribadi saya yang setahun jagung dalam bidang ini, tentulah perkembangan yang sangat positif. Penerimaan pelbagai pihak semakin meluas. Namun begitu, sesetengah pihak masih tersalah anggap berkenaan dengan harga yang mampu di jana oleh pokok karas ini. Walaupun ia punya potensi untuk menjana nilai yang tinggi namun pokok karas yang sihat tidak mempunyai harga setinggi itu melainkan ia telah membentuk gaharu. Walaupun pokok tersebut berusia ratusan tahun tetapi jika ia tidak mengandungi gaharu ia menjadi seperti pokok biasa.

Persoalan seterusnya adalah berkenaan dengan pertanyaan untuk membeli pokok liar atau yang tumbuh secara semulajadi. Banyak faktor yang perlu di ambil kira apabila ingin menjual pokok yang diperolehi secara semulajadi, terutama dari aspek keselamatan. Apabila telah di beli kelak, adakah mudah untuk dipantau dari kecurian kerana sudah tentu pembeli tidak dapat terus memantau. Inilah antara faktor kami tidak lagi membuat pembelian bagi pokok2 liar. Namun begitu kepada pihak-pihak yang berminat untuk membeli pokok gaharu liar sila berhubung dengan saya kerana agak ramai yang ingin menjualkannya.

Kepada yang mempunyai pokok liar, mungkin boleh gunakan konsep JV dengan mana2 syarikat yang membuat suntikan inokulan. Jadi anda sebagai penjaga pokok berkenaan, manakala syarikat yang membekalkan inokulan sebagai pemodal inokulan. Hasil anda boleh berbincang mengikut persetujuan.

Post ini juga sudah agak lama disimpan dalam draft kerana masalah internet. Mudah mudahan tidak lagi berlaku. Sebenarnya saya tahu sibuk bukanlah satu alasan tapi memang saya sangat sibuk.


Sekian.

Jumpa lagi di entri akan datang.

Peluang Untuk Penanam Gaharu

6

Labels: ,

UNTUK URUSAN PEMBELIAN POKOK LADANG DITANGGUHKAN 
*akan dimaklumkan semula apabila tiba masanya (berkuatkuasa pada 31 Disember 2012)

Peluang dibuka kepada para penanam yang ingin menjual pokok yang ditanam berusia antara 4 tahun dan ke atas ( tanpa perlu melakukan proses inokulasi). Jadi anda tidak lagi perlu risau berkenaan kos inokulasi, pasaran dan sebagainya. Jika berminat sila hubungi saya untuk kita aturkan pertemuan. Kepada yang telah membuat temujanji, semoga segalanya berjalan lancar. 


Saya lihat banyak blog-blog gaharu yang semakin tidak aktif. Mungkin lebih ramai yang mudah berkomunikasi melalui laman sosial seperti facebook dan twitter. Mungkin selepas ini saya juga akan mengaktifkan diri menggunakan medium sosial seperti itu. Namun, blog ini tetap akan diteruskan kerana segalanya tercatat disini. 

Yang Tetap Terus Menulis,
Aminah Saad

Seminar Gaharu Kebangsaan 2012

2

Labels:



Brosur berkenaan Seminar Gaharu Kebangsaan. Klik pada gambar untuk paparan lebih besar. 

Terima Kasih.



Aidilfitri & Ebook Gaharu

6

Labels: , ,

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Pertamanya, saya mohon ampun dan maaf sempena syawal yang masih ada. Walaupun tidak berkesempatan mengucapkan salam aidilfitri kepada semua pada awal-awal syawal, namun saya tetap masih ingin mengucapkan salam aidilfitri dan maaf zahir batin buat semua. Mohon maaf sepanjang saya menulis di sini, ada ketidak puasan hati, terguris rasa dan apa-apa sahaja yang menyinggung perasaan. Saya dengan seikhlas hati memohon ampun, kiranya tidak terniat bergitu.


Di kesempatan syawal yang mulia ini, e-book saya juga sudah saya siapkan. Anda boleh dapatkan secara percuma dengan hanya menghantar email ke aminah.mdsaad@gmail.com dengan subject : Ebook. Kepada yang tidak mempunyai email, anda harus mempunyai satu. Kerana ebook ini hanya diberikan secara elektronik melalui email sahaja. Di lain kali mungkin saya akan menyediakan juga versi cetak. Ebook ini diberikan secara percuma sehingga 3 Oktober 2012 sahaja. Fast Action, Fast Result !!


Kepada yang menjawab survey saya pada tempoh hari saya ucapkan ribuan terima kasih. Saya akan cuba mengaturkan perbincangan lanjut secepat mungkin. Saya mohon maaf sangat kerana agak lambat mengupdate perkembangan terkini. Walaupun tidaklah beraya sakan, namun masih terdapat tanggungjawab lain yang perlu diselesaikan :)

Ok selain itu, saya ingin menguar-uarkan bahawa pada 18-19 Disember 2012 ini akan diadakan satu seminar gaharu kebangsaaan yang akan diadakan di Universiti Putra Malaysia. Program 2 hari ni sangat-sangat padat dengan ilmu pengetahuan dan sudah pasti anda akan bertemu mata dengan insan-insan yang telah lama menceburi dalam bidang ini. Apa lagi, inilah masanya anda memanjangkan networking anda. Kenal mengenali antara satu sama lain. Dari situlah kita akan dapat bekerjasama menjayakan industri gaharu ini. 

Maklumat lanjut anda boleh layari : http://nationalgaharu.blogspot.com

Anda juga boleh terus menghubungi saya untuk maklumat lanjut :)

Ok, akhiri entri pada hari ini dengan mengucapkan salam kemerdekaan juga buat semua. Ohhh, entri kali ini menggabungkan beberapa topik berbeza --> raya + ebook + seminar + hari merdeka !! Hehe...

Kepada yang email untuk dapatkan ebook anda, paling lewat anda akan dapat pada hari jumaat memandangkan hari ini sehingga khamis saya akan ke Kota Kinabalu. Kalau berkesempatan saya akan email dari sana. Jika tidak, saya akan uruskan semuanya selepas pulang ke sini. InsyaAllah.

Salam Aidilfitri dan Kemerdekaan,
Aminah Saad

Pembelian Gaharu/Kayu Racik/Minyak

0

Labels:

Assalamulaikum dan Salam Ramadhan,

Semoga semua sihat sejahtera dalam menjalankan ibadah puasa ini. Banyak cabaran dan dugaan kepada yang menjalankan ibadah berpuasa ini. Perut kosong mendidik kita agar merasai keperitan dan kesusahan yang dialami oleh saudara-saudara seislam yang mungkin sedang dalam kelaparan. Ujian kesabaran. Ujian ketaatan. Di bulan yang mulia inilah kita diuji dengan pelbagai kesulitan yang tentunya jika kita berjaya menghadapinya maka ganjaran yang diberikan juga pasti berlipat kali ganda :)

Ok, berbalik kepada topik kita hari ini iaitu berkenaan dengan pasaran gaharu di Malaysia. Faktor pasaran memang sering menjadi kerunsingan kebanyakkan daripada para pengusaha gaharu. Tidak kira penanam, pengilang, pengeluar produk. Tetapi selalunya yang paling risau ialah orang yang belum menanam pun dan terlalu risau dengan pasaran yang tidak pasti ini. Memang wajar kepada yang terlibat untuk merasa risau apabila memikirkan satu pelaburan yang telah dilaburkan tidak mendatangkan pulangan seperti yang diharapkan. Bisik-bisik tanam gaharu boleh jadi jutawan tinggal kenangan apabila pokok yang sudah besar dengan baik, disuntik dan ditebang akhirnya tiada pembeli. Benarkah akan jadi begitu? Hanya masa yang akan menentukannya.

Senario yang sedang dilalui sekarang  memang terbukti bahawa hasil-hasil gaharu di Malaysia adalah sangat berkurangan bermula dari kayu racik, teras dan juga minyak jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelum ini. Hal ini kerana kebanyakkan hasil yang diperolehi adalah daripada hasil hutan, dengan kekurangan dan undang-undang yang semakin ketat menyebabkan hasil yang diperolehi daripada sumber semulajadi ini menjadi semakin berkurangan. Mungkin dalam masa 3 tahun akan datang, masalah ini dapat dikurangkan dengan sokongan bahan mentah daripada hasil perladangan walaupun ada yang risau akan kualitinya yang mungkin tidak setara dengan kualiti hasil yang diperolehi daripada hutan. Belum cuba belum tahu kan? Tiada yang mustahil yang penting kita sentiasa cuba memperbaiki hasil yang diperoleh daripada perladangan dari masa ke semasa. Doa banyak2 di bulan Ramadhan ini :)




Baiklah, sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, saya ingin membuka peluang kepada para pengusaha, penanam, pengilang, pencari gaharu yang masih tidak mempunyai pasaran agar berhubung dengan Gaharu Lestari Resources untuk perbincangan lanjut. Kami berminat untuk membeli dan mengumpul :-

1) Kayu racik bagi tujuan penyulingan minyak
2) Teras ( sebarang gred diterima)
3) Minyak

Kepada yang berminat boleh berhubung dengan saya melalui email, aminah.mdsaad@gmail.com atau SMS saya.
Taipkan (nama)(lokasi)(kayuracik/teras/minyak) dan hantar ke 0182306585.
Perbincangan secara lanjut akan dilakukan selepas Ramadhan dan akan disusun mengikut lokasi.

Buat masa ini, kami tidak membeli pokok karas yang masih sihat sejahtera, pokok yang sudah disuntik tetapi tidak tahu ada gaharu atau tidak, pokok yang hampir mati kerana suntikan kecuali kayu yang diperolehi boleh digunakan dan dikelaskan sebagai kayu racik.

Saya juga ingin membuat sedikit survey kepada individu/syarikat yang ingin terlibat untuk penanaman gaharu. Anda boleh menjawab dengan hanya SMS seperti dibawah :-

SMS (nama)(lokasi)(jawapan) hantar ke 0182306585
A : Berminat untuk terlibat sebagai penanam tetapi tiada tanah dan kurang modal
B : Berminat untuk terlibat sebagai penanam ada tanah tetapi tiada modal permulaan
C : Berminat untuk terlibat sebagai penanam ada modal tetapi tiada tanah

Jawapan anda mungkin dapat membantu anda untuk terlibat dalam bidang ini kelak. Survey ini diperlukan bagi menjayakan projek GLR yang akan datang. Semoga segala usaha yang dirancang akan membuahkan hasil. InsyaAllah.

Terima kasih.

Yang Menulis,
Aminah Saad
Gaharu Lestari Resources

Faktor Awal Meningkatkan Peratus Kejayaan Ladang Gaharu

0

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan,

Semoga kita yang sedang menjalani ibadah berpuasa ini dapat menjalaninya dengan penuh kesungguhan. Kepada yang diuji dengan kesakitan akibat berpuasa diharap teruslah bersabar kerana ganjaran besar pasti menanti orang-orang yang bersabar :)

Pada hari ini saya ingin menulis tentang tajuk yang nampak mudah namun amat penting iaitu berkenaan biji benih. Alaaa...boring la tajuk macam ni kan? Saya tahu ramai sangat yang berminat jika saya menulis mengenai pasaran, pulangan kewangan, inokulan yang terbaik dan segala yang dapat terus dikaitkan dengan pulangan RM. Namun saya tetap rasa perkara asas ini sangat penting dalam menyumbang kepada peningkatan hasil dikemudian hari. Dalam kehidupan juga begitu, jika perkara asas dipandang mudah pasti memberikan kesan yang tidak terjangkau dikemudian hari. Ketika itu, apa sahaja usaha yang dilakukan sudah tidak bermakna lagi. Nasi sudah menjadi bubur lambok :)

Walaupun saya memang telah pernah menulis berkenaan hal ini di sini . Pastinya ia suatu perkara yang tidak boleh dipandang sebelah mata kan sebab kini saya menulis lagi mengenainya :)

Pemilihan anak benih yang baik adalah salah satu faktor penting dalam pembangunan ladang. Tidak kiralah ia perladangan gaharu, getah, kelapa sawit atau apa jua jenis tanaman. Tanpa anak benih yang berkualiti pasti tidak dapat menghasilkan pokok yang berkualiti dikemudian hari kelak. Memandangkan perladangan gaharu ini merupakan satu pelaburan wang, masa dan tenaga yang panjang maka pemilihan anak benih yang baik perlulah sentiasa menjadi keutamaan sebelum kita meneruskan penanaman.Walaupun kita telah menyediakan kawasan yang tip top tiada tandingan dan pengurusan perladangan yang terbaik namun jika kita tersalah memilih anak benih hasilnya sudah tentu tidak sama dengan usaha yang dilakukan dengan teliti bagi pemilihan anak benih yang berkualiti. 


Kajian-kajian yang dilakukan diseluruh dunia membuktikan pemilihan anak benih yang baik adalah sangat penting dalam usaha meningkatkan penghasilan pelaburan kita dikemudian hari. Anak benih yang berkualiti dapat tumbuh dengan baik (ditambah dengan kawasan tip top dan pengurusan ladang yang terbaik) seterusnya menghasilkan pulangan yang juga baik apabila proses tuaian dilakukan kelak. Bukan sekadar tangkap muat apa yang ada didepan mata. Asalkan namanya pokok gaharu kita tidak kisah ia berkualiti atau tidak, yang penting orang lain tanam maka saya juga perlu tanam. Tidak cuba mencari ilmu yang berkaitan bidang yang bakal diceburi. Mungkin sudah terlebih duit barangkali maka hasil pelaburan bertahun-tahun tidak kisah ia mendatangkan hasil atau tidak. 


Namun tidak dapat dinafikan, kesalahan begini sering berlaku juga kepada orang yang berusaha mencari ilmu dan membuat penyelidikan bagi mendapatkan kualiti biji benih yang terbaik. Ia perkara normal dalam setiap yang kita lakukan. Kadang kala kita tetap akan tersalah pilih walaupun sudah begitu teliti bukan??

Kepada para pemilik Nursery, marilah kita sama-sama berusaha untuk membekalkan anak-anak benih yang berkualiti kepada para pengusaha yang ingin terlibat dalam bidang ini. Jangan terlalu kejarkan kuantiti sehinggakan kualiti tidak lagi menjadi keutamaan. Saya tahu ia terpulang kepada individu, tetapi saya yakin jika kita sama-sama berganding bahu dalam menghasilkan anak benih yang berkualiti di Malaysia ia pasti akan meningkatkan industri ini ke peringkat yang lebih tinggi.

Tips buat pemilik Nursery 

1. Jika anda mengutip biji benih daripada pokok (secara ladang atau dihutan) pastikan pemilihan anak benih itu daripada banyak sumber induk bagi memastikan diversiti anak benih yang diperolehi kelak. Jika diambil daripada satu induk sahaja berkemungkinan apabila diserang penyakit maka keseluruhan anak benih akan mati secara serentak. Kelak anda boleh membuat pemilihan benih berkualiti daripada sumber yang anda perolehi itu.

2. Jika anda menjalankan teknik tisu kultur bagi menghasikan anak benih, anda perlu memastikan bahawa bahagian yang dipilih bagi tujuan tisu kultur adalah daripada induk yang baik dari segala segi. Daripada segi pokok gaharu, jika kita dapat memperolehi daripada induk yang sudah terbukti menghasilkan gaharu secara semulajadi maka ia adalah lebih baik.

3. Pemilihan anak benih perlulah bersesuaian dengan kawasan yang bakal dihuninya kelak. Sebagai pembekal anak benih, anda perlulah bertanggungjawab memberikan maklumat yang terbaik kepada penanam agar mereka mendapat anak benih yang bersesuaian dengan kawasan yang akan ditanam. Contohnya jika mereka ingin tanam dikawasan tanah pamah (rata) anda janganlah mencadangkan mereka untuk membeli spesis bukit/gunung (cth : hirta) yang sudah semestinya tidak sesuai dengan keadaan tersebut.

4. Pastikan anak benih ini dijaga, disiram dan dibajai mengikut yang sepatutnya. Kualiti anak benih merangkumi tahap kesihatannya, ketinggian, diameter dan nutrisi yang diperolehi daripada peringkat awal. Jadi jangan abaikan penjagaan-penjagaan ini. Bila pembeli ingin membeli anda terus menyemburkan baja daun untuk menjadikan daun segar bugar dan seolah-olah ia sihat. Hanya anda yang mengetahui kebenarannya. Letakkan rasa tanggungjawab, insyaAllah segala yang diperolehi akan lebih diberkati.

5. Pastikan anda meletakkan anak benih didalam polibeg yang bersesuaian. Jika ia semakin membesar tetapi masih dibiarkan didalam polibeg yang kecil sudah tentu ia tidak bersesuaian dengan keadaan tersebut. Walaupun anda mungkin akan berjimat dengan penggunaan polibeg kecil ini (jimat duit dan tenaga untuk menukar polibeg yang lebih besar) tetapi kesannya kelak kepada penanam. Saya rasa lebih baik anda naikkan harga anak benih yang berpolibeg lebih besar daripada ingin mengekalkan harga tetapi memberi kesan kepada pertumbuhan pokok itu kelak. Walaupun pembeli untung RM 2 contohnya sekarang namun ia akan merugikan penanam untuk jangka masa panjang apabila menghadapi masalah seperti akar bergulung.

Alternatif kerana masalah akar bergulung (coiling root) ada 2 iaitu tukarkan anak benih tersebut dengan anak benih lain apabila dikesan ia menghadapi akar bergulung. Yang mana ketika ini penanam akan kerugian 2x ganda iaitu kos membeli anak benih semula, kos menanam dan yang jelas nyata kos masa yang terlibat. Mungkin ketika itu anda sudah rugi 2 tahun. Hmmmm......

Alternatif kedua ialah anda tidak menggantikan anak benih tersebut sebaliknya membiarkan pokok terus hidup walaupun pertumbuhannya adalah super extreme lambat dengan kepercayaan bahawa pokok gaharu memerlukan stress bagi penghasilan gaharu. Mungkin ada benarnya namun saiz pokok yang sepatutnya anda perolehi dalam tempoh 5 tahun sahaja tetapi disebabkan masalah ini anda mungkin perlu menunggu 10 tahun..Jika anda rasa berbaloi memang tidak menjadi kesalahan pun :)

Ohh, saya rasa cukup setakat ini dulu dan saya ingin sambung kerja saya dahulu. Semoga apa yang saya tulis pada hari ini memberi manfaat kepada anda, jika tidak berguna pada hari ini mungkin anda memerlukan info ini dimasa akan datang. Saya akhiri entri saya hari ini dengan ucapan Wassalam.

Ikhlas,
Aminah Saad


*Tiada gambar sebab saya malas nak masukkan gambar