Business Gathering Bali 27-29 November 2012

Labels: ,

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Semoga dalam keadaan sihat sejahtera. Agak lama saya tidak menulis entri di blog ini. Seperti biasa alasan saya pastilah masa yang agak terbatas dengan kesibukan tugasan sehari-harian :)

Sepanjang masa yang berlalu itu, banyak perkara yang dilalui yang ingin dikongsikan namun tidak sempat menulis sehingga hilang di angin lalu. Agak rugi jika saya tidak catatkan disini. InsyaAllah, pada hari ini saya ingin menulis sedikit berkenaan penyertaan saya dalam sesi "Business Gathering and Workshop for Agarwood" di Tabanan, Bali pada 27-29 November 2012 yang lalu. Satu pengalaman yang sangat berharga buat saya yang masih baru dalam bidang ini, mencari ilmu, menambah kenalan dan membuka fikiran berkenaan bidang gaharu yang sangat luas dan bersifat internasional ini. Sentiasa mencari ilmu walau harus ke mana jua kerana ilmu Allah ini sangat luas. Tidak mungkin kita mengetahui semua. Rendahkan hati, berjumpa dengan orang dalam bidang ini, pasti kita dapat belajar sesuatu yang baru.


Saya sampai di Denpansar pada 26hb jam 8 malam dengan disambut oleh penganjur iaitu Pak Didik dan Pak Made. Walaupun tiba agak lambat, namun penganjur setia menunggu. Kebetulan pada masa yang sama, peserta dari Medan Ali berserta opungnya tiba bersama jadi kami ke tempat penginapan bersama sahaja. Walaupun ada sedikit permasalahan bahasa namun saya tidak menganggap ia perkara yang besar. Walaupun saya punya saudara di Indonesia, namun saya tetap gagal berbahasa Indonesia dengan baik. Tetapi setiap yang hadir dapat menerima dan berkomunikasi dengan baik sekali dengan saya. Alhamdulilah. Saya sangat berterima kasih kerana layanan yang sangat baik bermula menjejakkan kaki ke Denpansar sehingga berangkat pulang pada 30 November 2012 jam 6 pagi. 


Program bermula pada jam 2petang 27hb dengan kehadiran lebih kurang 30 orang peserta daripada pelbagai daerah/kawasan di Indonesia. Sesi dimulai dengan ice breaking iaitu sesi berkenalan antara peserta. Masing-masing memperkenalkan diri dan tujuan menjejakkan kaki ke program pada hari itu. Bagi saya sendiri, saya ingin mengetahui keadaan industri gaharu di Indonesia, menjalinkan hubungan perniagaan dan berkongsi-kongsi pengalaman. Ya, saya tidak dapat meletakkan harga pada pengalaman ini. Walaupun program agak tidak tersusun kerana ada peserta yang lewat dan kekangan tenaga kerja seketariat. Mungkin seketariat yang terlalu sedikit. Namun tahniah diucapkan kepada Pak Didik kerana komitmen melebihi 100% bagi menjayakan program ini. Pasti segala pengorbanan anda akan terhitung dan memberikan manfaat kepada industri gaharu di Indonesia. 

*Sempat berdiskusi sementara program bermula 

Pada hari pertama, ucapan adalah terbuka kepada mana-mana peserta untuk menyampaikan pembentangan. Acara dimulakan dengan ucapan dari pegawai kehutanan dari Tabanan dengan memberikan serba sedikit latar belakang berkenaan penanaman gaharu di kawasan tersebut. Perkongsian seterusnya dilakukan oleh Bu Galuh dari Kalimantan. Beliau merupakan salah seorang yang telah berkecimpung lama dalam gaharu ini. Dikawasan beliau spesis utama yang ditanam ialah microcarpa. Sehingga ke saat ini, jumlah tanaman dibawah seliaan beliau berjumlah 1.6juta pohon. Sangat banyak jumlahnya kan?? Kalau sudah cinta begitulah. Keyakinan begitu mantap. Seluruh tenaga dan usaha dicurahkan lebih daripada 100%. Saya sangat kagum dengan semangat para peserta yang hadir. Berlatar belakang yang pelbagai namun punya hasrat yang satu, memartabatkan industri gaharu untuk negara tercinta, Indonesia. 

Point penting Bu Galuh :
1) Menggalakkan penanaman gaharu secara perladangan (budidaya)
2) Jangan meneroka hutan lagi bagi tujuan mengambil hasil gaharu. Selamatkan pokok gaharu di hutan dan mulakan perladangan gaharu sendiri.
3) Membuat tanaman spesis local bagi kawasan tersebut. Contohnya, beliau tetap dengan spesis microcarpa walaupun begitu banyak promosi untuk bibit dari spesis lain. Beliau yakin menanam spesis tempatan adalah yang terbaik.
4) Penghasilan bibit daripada pokok induk yang terpilih. Pokok induk dipilih daripada 300 pokok dan hanya 30pokok induk yang terbaik sahaja dipilih bagi proses pembibitan dengan penghasilan 20,000 bibit bagi setiap pokok. Bibit yang dihasilkan telah mempunyai sijil yang diperakui bahawa bibit unggul.
5) Memberikan kesedaran kepada penduduk setempat tentang kepentingan dan potensi penanaman pokok gaharu. Beliau juga membantu para petani yang tidak berkemampuan dengan pemberian bibit secara percuma. Yang paling penting baginya ialah mereka mahu menanam.
6) Beliau juga menghasilkan inokulan sendiri. Tahun depan ada beberapa pohon yang akan dituai daripada inokulan yang dihasilkan. Sama-samalah kita tunggu hasilnya, InsyaAllah jika berhasil pasti lumayan :)

*Bersama Bu Galuh daripada Kalimantan

*Program sedang berlangsung


Dalam program ini, dwibahasa digunakan iaitu B.Inggeris dan juga Bahasa Indonesia kerana terdapat peserta daripada Thailand, UAE dan juga Malaysia yang mungkin tidak memahami Bahasa Indonesia. Pak Didik bertindak secara pengacara Majlis dan juga penterjemah bahasa. 

Speaker utama bagi program kali ini ialah Mr Witsawa daripada Thailand. Antara sebab saya ke sini juga adalah kerana beliau. Hanya mengenali melalui facebook, saya yakin beliau punya ilmu yang luas dalam bidang ini untuk dikongsikan (hanya saya mengenali beliau, beliau tidak mengenali saya..hehe). Alhamdulilah, banyak perkongsian beliau yang memberi semangat untuk saya bertahan dalam industri gaharu yang serba mencabar ini. InsyaAllah, saya akan berjuang untuk memartabatkan industri gaharu di Malaysia. Walaupun saya sedar saya hanya orang kecil yang mungkin tidak bisa memberikan kesan kepada industri gaharu di Malaysia, namun saya akan cuba dulu. Never give up before u try !!



Ok, intipati ucapan Mr Witsawa akan saya kongsikan pada entri akan datang. Nampak sangat saya malas menaip kan. Hehe :)

Saya akan menyambung entri untuk program pada hari kedua..........

*Antara produk yang dibawa oleh Bu Hanny dari Semarang :)

Sabar paling penting. Untuk berjaya, jangan mudah mengalah kerana kejayaan yang diraih dengan susah payah akan lebih manis akhirnya. Saya semakin mencintai bidang ini, semoga Allah tetapkan hati ini. Tidak mudah mengalah dengan pelbagai cabaran dan dugaan.

Kepada pengusaha gaharu diluar sana,
Jangan give up dulu, tunggu saya jadikan segalanya satu realiti. Tolong beri sokongan kepada saya dan kita sama2 berganding bahu bantu membantu.

Ikhlas Menulis Setulus Hati
Aminah Saad

Nota kaki  - peringatan kepada saya yang pelupa
Lawatan ke RAL Plantation, Tabanan Hari Kedua, Tabanan Hari Ketiga dan Teknik Bamboo Stick, Lawatan ke Lanchang IGB En Jamar, Praktis Suntikan Beberapa Inokulan, Penglibatan Gaharu di MAHA, Ebook Edisi II, Pasaran, Keseragaman Penghasilan Minyak Gaharu :)

Comments (0)

Post a Comment