Berapa harga bagi sebatang Pokok Gaharu?

Labels:

Assalamualaikum dan Selamat Pagi buat semua,

Hari yang  sangat ceria dan pastikan anda sarapan dulu sebelum melakukan aktiviti hari ini. Eh macam promosi iklan milo yang suruh orang sarapan tu je. Hehe. Bukan apa, hari yang dimulai dengan baik, inshaAllah memberikan kesan yang baik sehingga ke penghujung hari. Jika pagi-pagi dah muka monyok dan marah-marah pasti hari anda pun menjadi tidak indah lagi. Mendung :)

Ok, berbalik kepada topik hari ini, ramai yang menghubungi saya untuk bertanyakan harga bagi sebatang pokok gaharu.Tidak kira yang ladang atau yang tumbuh liar. Soalan ini agak subjektif dan susah untuk dijawab, jika anda betul-betul memahami keadaan sebenar pembentukan gaharu, anda akan faham kenapa saya katakan begitu. Namun tidak dinafikan, terdapat satu anggaran umum yang diberikan pada setiap sebatang pokok gaharu yang telah disuntik. Ini sebagai satu guideline untuk kita menganggarkan berapakan pulangan pelaburan yang telah laburkan.

Terdapat beberapa kaedah saya lihat orang menjual pokok gaharu :-

1) Pokok gaharu yang belum disuntik (Perladangan)

Contohnya pokok berusia 5 tahun dengan harga RM 500 sepokok. Ini bagi memberi peluang kepada sesiapa yang berminat untuk terlibat dengan industri gaharu dan tidak mahu menunggu masa yang panjang untuk menuai hasil. Beliau dapat menjimatkan masa beliau sebanyak 5 tahun walaupun mungkin beliau terpaksa bayar lebih bagi memiliki sebatang pokok gaharu ini. Selepas memiliki pokok ini, pihak pembeli akan diberikan tempoh untuk mengusahakan bagi menghasilkan teras bergantung kepada perjanjian yang ditandatangani dengan pihak penjual. Yang pasti bagi mengelakkan penipuan, pembeli perlu mengambil langkah berhati-hati dengan mengkaji latar belakang penjual, melihat kawasan tanaman, jika melibatkan pembelian dalam jumlah yang banyak penglibatan peguam bagi perjanjian adalah sangat penting.

Namun begitu, saya tidak salahkan anda untuk meletakkan harga yang mahal untuk usaha yang telah anda curahkan namun begitu sedikit sebanyak ia memberikan kesan kepada industri gaharu kita. Ambillah satu pertimbangan sewajarnya bagi setiap keputusan yang kita lakukan.



Dan untuk pengetahuan semua, saya bukanlah pembeli pokok-pokok ini. Saya hanya membantu anda yang ingin menjual pokok ini dengan buyer yang mencari pokok. Buyer akan datang melihat pokok anda, dan jika bersetuju anda boleh berbincang lebih lanjut berkenaan terma dan syarat anda. Walaupun kita sudah ada terma dan syarat secara umum, namun begitu pihak pembeli dan penjual mungkin ada tambahan syarat-syarat lain. Saya tidak memberikan satu kepastian untuk urusan jual beli ini kerana penjual dan pembeli mempunyai kriteria-kriteria tertentu yang mereka mahukan yang kadang kala tidak match.

2) Pokok gaharu yang belum disuntik (Liar)

Kaedah penentuan harga bagi pokok liar yang belum disuntik juga berbeza. Ini kerana bagi pokok perladangan harga adalah diambilkira dari segi usaha penanam dan kos-kos yang terlibat sepanjang tempoh diusahakan. Walaupun pokok liar adalah lebih besar, tetapi harganya tidaklah sampai mencecah puluhan ribu kerana dikira berdasarkan saiznya. Ya, harga pokok liar pasti lebih mahal daripada pokok ladang namun begitu penjual tidak boleh meletakkan harga daripada anggaran hasil yang akan diperolehi.

Contohnya, hasil yang akan diperolehi bagi sebatang pokok liar ialah RM 20,000. Bersandarkan kepada nilai ini, penjual telah meletakkan harga RM 12,000 bagi pokok liar yang belum disuntik. Ini adalah satu nilaian yang tidak logik. Kenapa saya katakan begitu, hal ini kerana pihak pembeli masih menghadapi risiko-risiko lain dan juga harus mengeluarkan tambahan modal bagi proses suntikan. Dan pembeli juga harus menunggu mungkin sehingga 2 tahun bagi tujuan pembentukan teras.Dan risiko ditanggung oleh pembeli 100% jika tiada teras yang terbentuk.

Lawatan ke Kuala Kangsar beberapa bulan lepas


3) Pokok gaharu yang telah disuntik (Ladang/Liar)

Ini juga menjadi satu pertanyaan ramai pihak. Pokok yang telah disuntik hendak dijual pada suatu harga yang tidak munasabah. Jika anda meyakini bahawa pokok yang disuntik itu memberikan pulangan yang tinggi, jadi kenapa hanya tidak anda yang mengambil risiko dengan menebang pokok tersebut. Teras dan kayu minyak yang terhasil diasingkan untuk dijual. Pihak pembeli tidak tahu berkenaan inokulan yang digunakan, jika pokok mati disebabkan inokulan yang digunakan maka pembeli akan menanggung kerugian.

Ok, saya berharap para penjual dan pembeli yang berkaitan pokok ini buatlah kajian sedikit mengenai keadaan industri gaharu ini. Walaupun harga gaharu terkenal mahal, namun gaharu jenis yang bagaimanakah yang boleh mencapai harga setinggi itu? Jangan mencari jalan mudah sahaja sehingga hilang kepercayaan orang kepada kita. Ok lah, saya rasa setakat ini dulu coretan saya pada hari ini.

Jika anda tidak bersetuju sila kemukakan pandangan dan idea anda? Apa yang saya tuliskan tidak semestinya betul, jadi jika kita boleh berbincang di blog ini. Saya selalu membebel sorang-sorang, boring. Haha.

Sebelum terlupa, marilah ramai-ramai kita memeriahkan program yang akan dijalankan di Pekan Baru 29-30 Jun 2013 akan datang ini. Boleh email saya untuk maklumat lanjut.


Sekian, Wassalam.


Yang banyak membebel,
Aminah Saad

Comments (19)

Assalamualaikum.
Saya ada 60 pokok yang telah di suntik.Pokok berumur 6 tahun.Sudah 1 tahun di suntik.Sekarang saya sedang mencari pembeli.Tolong hantar senarai pembeli kepada saya,
Ini alamat email saya.1971nasrun@gmail.com

Saya ada pokok gharu liar sebanyak 100 pokok untuk dijual.. sbrg pertanyaan boleh call saya.. 0182489682..

Nak cari org jual pokok harga kita runding

Nak cari org jual pokok harga kita runding

wanna find a buyers....

Saya tgh crik buyer utk pokok gaharu..boleh direct call saya 0182543592

Bos, mcm mne kite nk tau gred pokok gaharu??

Sy tgh cari pembeli kayu gaharu kol 0148988877..serius buyer

kami menjual 1200 pohon gaharu umur 12 tahun diameter 40-45cm lokasi di kalimantan timur di jual Rp. 1.500.000/pohon jika berminat hub anto_bunyu@yahoo.com no tlp. 085222440659

saya pembeli kayu gaharu..
0179928884 amin,

kami ada lebih 30,000 pokok gaharu yang sedia untuk di inokulasi. siapa yang berminat untuk jv atau membeli pokok kosong yang belum di inokulasi sila hubungi saya.umur pokok 4-8 tahun. kawasan Daerah pitas sabah. tel 0105270360-juis mogintal ketua pekebun gaharu Pitas sabah.

SAYA DI PONTIANAK.KALIAMANTAN BARAT. SAYA ADA GARU ANGKARAS/KARAS SAYA MENCARI PEMBELI.KAMI ADA 700 BATANG POHON YANG SIAP PANEN, SEANDAINYA BAPAK MAU AMBIL SILAKAN HUBUNGI SAYA ATAU EMAIL SAYA. feryandi.andy@yahoo.com
NO HP. +6285750666007

SAYA ANDY DI PONTIANAK.KALIAMANTAN BARAT. SAYA ADA GARU KARAS/ANGKARAS KAMI ADA 700 BATANG POHON YANG SIAP PANEN, SEANDAINYA BAPAK MAU AMBIL SILAKAN HUBUNGI SAYA ATAU EMAIL SAYA. feryandi.andy@yahoo.com
NO HP. +6285750666007.
TERIMAKASIH

saya mempunyai pohon gaharu,lokasi kaltim.dengan diameter 15-30,usia pohn dari 5-7 thn,ada 6000-7000 pohon yang berminat silakan hubunggi saya di 0813 1120 2489 / 0822 6049 9908,(blm disuntik/Inokulasi) dan ada beberapa yg sudah,

Saya punya pohon gaharu alam,dari kalimantan timur yg siap panen dengan jumlah pohon 6000-7000 ,diameter 15-30,(blm disuntik/Inokulasi) dan ada sebagian yg sudah. siapa berminat hubungi saya di 0813 1120 2489

Salam. saya ada pokok gaharu sekitar 50 batang pokok, berusia 20-30 tahun. belum disuntik, pokok di kuala lipis, pahang. harga sepokok rm15000. harga boleh runding. 0132052779

Assalamualaikum wbt. Puan. Saya mohon pandangan dan bantuan puan dalam hal-hal yang berkaitan pokok gaharu. Saya bersama abg dan kakak ipar saya telah menanam lebih kurang 1000 batang pokok gaharu. Usia pokok tersebut telahpun 6 tahun tetapi belum disuntik. Kami mencari rakan kongsi yang boleh melakukan suntikan keatas pokok tersebut dan seterusnya membeli pokok tersebut dari kami. Perjanjian boleh dibuat secara undang2. Luas asas tanah adalah 2.66 ekar dan yang diusahakan cuma 1 ekar. Puan boleh hubungi saya di 012-7276526 atau email: othatiah@gmail.com. Daripada Othman Inayatullah

Liquid Inducer Mantap! Teruji mantap di 18 propinsi! Yang minat beli atau kemitraan pin 235B9213

sy ada 7 pokok gaharu yg usia 6 thun lebih..ukur lilit 27-39 in.berminat call 0177497853

Post a Comment