Seminar Gaharu

Labels: ,


Pada 3 April 2010 yang lepas, saya telah menghadiri satu kursus yang dianjurkan oleh Jundi Resources bertempat di Hotel Seri Alam. Seminar ini berlangsung dari jam 9.00 pagi sehingga 4 petang. Kehadiran saya di sini atas cadangan Mentor perniagaan Gaharu saya iaitu En.Mohd Shuib Bin Yatim.

Seminar ini disampaikan oleh Dr Rosli bin Yaakop seorang ahli ekonomi dan juga seorang ahli perniagaan. Saya bertolak dari rumah ke tempat seminar dalam jam 7 pagi kerana mengambil masa lebih kurang 2 jam. Dan sampai ke tempat seminar pada jam 8.45 pagi, kelihatan sudah ada beberapa peserta yang sudah mendaftarkan diri. Setiap peserta yang mendaftar untuk seminar ini mendapat sebuah buku tulisan Dr.Rosli Bin Yaakop bertajuk " Gaharu : Wang Tumbuh Di Atas Pokok".

Dalam seminar ini peserta didedahkan dengan pelbagai informasi yang sangat berguna berkaitan dengan industri gaharu. Saya amat teruja dengan ilmu-ilmu yang dikongsikan disini kerana saya amat memerlukan pengisian seperti ini. Saya selalu mencari melalui internet namun maklumat yang saya perolehi daripada seminar ini sangat bermanfaat.

Terdapat juga perkongsian tentang kaedah penanaman anak pokok gaharu di ladang dan cara penjagaannya. Walaupun telah membuat penanaman secara kecil-kecilan, namun saya tidak pernah mengetahui tentang tips dan kaedah penanaman tersebut. Alhamdulilah, saya diberi kesempatan untuk menyertai seminar ini sehingga ke akhirnya.

Sedikit Tip Penanaman Anak Pokok Gaharu

1) Tidak perlu menggali lubang yang dalam untuk menanam pokok gaharu. Biarkan nampak tanah yang terdapat dalam polibeg.

2) Penggunaan baja organik adalah lebih baik berbanding baja kimia. Di cadangkan baja tahi kambing, tahi ayam dll.

3) Ikatkan anak pokok pada panjang (penyokong) untuk mengelakkan ia terbuai-buai di tiup angin.

4) Pastikan anak pokok gaharu tidak terlalu banyak dahan, pruning dahan supaya makanan akan terus pergi ke batang utama.

5) Elakkan kawasan air bertakung untuk penanaman anak pokok gaharu.

Untuk hari ini saya kongsikan 5 tips penanaman anak pokok gaharu, mungkin di lain hari kita akan berkongsi ilmu yang lebih hebat lagi.

Ikhlas,



Perintis Usahawan Gaharu Malaysia

Comments (0)

Post a Comment