Penglibatan Dalam Industri Gaharu

Labels:

Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin berkongsikan sesuatu dengan anda semua tentang penglibatan saya secara langsung dengan industri gaharu. Walaupun baru diperingkat permulaan, namun mungkin boleh dijadikan perkongsian pengalaman dan panduan kepada sesiapa yang berminat untuk menceburi bidang ini dengan kadar pengetahuan berkaitan gaharu zero.

Saya mula mengenali dan mengetahui tentang kewujudan pokok gaharu apabila abang saya meminta pertolongan saya untuk mencari maklumat berkaitan dengan pokok gaharu, pembekal di sekitar kawasan tempat tinggal saya ( Sungkai, Perak) dan juga tentang potensi penglibatan dalam bidang ini. Pada permulaannya saya agak acuh tak acuh kerana secara jujur saya tidak pernah mendengar tentang pokok gaharu ini ( juga disebut pokok karas atau depu disesetengah tempat di Malaysia). Namun apabila abang saya kerap bertanya tentang "pertolongan" yang di minta, saya jadi tidak senang jika membiarkan dia terus dengan persoalan tersebut di samping menganggu kerja harian saya.

Pada awal bulan Ogos 2009, saya mula membuat sedikit kajian berkenaan dengan industri ini. Kelihatan isu ini memang telah dibincangkan di forum-forum perniagaan. Ada sesetengah maklumat yang diperolehi kelihatan seperti tidak logik dan saya yakin saya perlu berjumpa secara one to one session dengan pengusaha atau pembekal pokok gaharu ini untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat.

Berdasarkan beberapa website yang dikunjungi, saya telah memilih untuk menghubungi salah seorang pembekal anak pokok gaharu yang paling hampir dengan tempat tinggal saya (itupun memakan masa selama 2 jam.hoho). Namun demi niat menyiapkan tugasan ini maka saya perlu teruskan misi berjumpa dengan pembekal tersebut.

Pada hari yang dijanjikan ( khamis, 1.30 tghri, Aug 2009) saya bersama abang telah pergi ke Klang untuk berjumpa dengan pembekal tersebut seterusnya berharap boleh mendapatkan maklumat yang tepat tentang industri gaharu secara lebih meluas. Al maklumlah saya sendiri memang sangat kurang arif berkaitan dengan bidang ini. ( Jadi kita perlu meluangkan masa untuk bertanya kepada yang lebih pakar).

Saya dan abang tiba di Klang agak lewat kerana tidak berapa arif dengan jalan di Klang dan juga menghadapi masalah untuk mencari rumah pembekal tersebut. Namun kami bernasib baik kerana tiba di sana pada jam 3 petang walaupun sudah agak lewat dan mungkin menganggu appoitment yang telah di atur. Saya memohon maaf atas kelewatan kami sampai ditempatnya. Namun secara jujurnya, saya amat lega kerana disambut baik oleh beliau walaupun kami telah lewat.

Perbincangan pada petang itu sungguh berkesan dan saya mendapat maklumat yang jelas tentang industri gaharu walaupun tidak secara terperinci. Saya dan abang pulang dengan membeli 10 anak pokok sebagai percubaan untuk ditanam disekitar kawasan rumah kami.

Jadi panduan kepada yang ingin melibatkan diri dalam industri Gaharu :

1) Cuba buat kajian sedikit daripada internet untuk mendapatkan maklumat secara kasar

2) Pilih pembekal/ pengusaha yang mempunyai kredibiliti untuk bertanya dengan lebih lanjut tentang pokok gaharu

3) Jika anda mempunyai masa yang agak lapang, relakan diri untuk bertemu dengan beberapa orang yang berpengalaman dalam bidang ini sebagai proses pengumpulan maklumat

4) Menyertai kursus penanaman pokok Gaharu ( boleh search melalui google atau melalui bahagian iklan di dalam akhbar harian)

Ok, saya rasa cukup dulu perkongsian berkenaan permulaan penglibatan saya dalam bidang ini.


Tulisan,




Perintis Usahawan Gaharu Malaysia

Comment (1)

maaf..punya ym g atw fb....saya ingin brtanya lebih lanjut masalah gaharu....

Post a Comment