Kaedah Pengecaman Pokok Gaharu Part I

Labels:

Penanaman Gaharu secara perladangan Monokultur dan Selingan kini mula mendapat tempat di hati para peminat bidang pertanian. Menyedari industri ini mempunyai potensi yang cukup lumayan, kini telah ramai yang beralih kepada penanaman pokok gaharu ini. Bukan setakat peminat bidang pertanian, bahkan pihak-pihak lain yang menyedari tentang potensinya sudah mula berminat untuk membuat pelaburan dalam industri gaharu ini.

Namun begitu, hasil bagi perladangan ini yang mengambil masa purata 5-7 tahun ini menyebabkan para pengilang produk gaharu perlu mencari sumber-sumber lain dahulu sementara hasil dari perladangan Gaharu ini boleh dituai. Di Malaysia, hasil-hasil gaharu di hutan di cari oleh penduduk asli pribumi dan di jual kepada para pengilang ini. Walaupun tidak mempunyai teknik khas, namun mereka mempunyai kepakaran dalam mengenalpasti Gaharu liar di hutan.

Di Sarawak contohnya, kaum penan menjadi pembekal utama Gaharu kepada pemborong kaum China. Konsep asas pembentukan Gaharu digunakan iaitu menjadikan pokok sakit ( stress) maka terbentuklah teras pada bahagian yang terluka atau sakit itu. Bagi mereka, pokok di takik dan dibiarkan sehingga teras yang dikehendaki terbentuk. Mereka cukup arif tentang pokok yang sudah mempunyai gaharu atau tidak.

Objektif penulisan saya pada hari ini adalah untuk berkongsi sedikit tentang kaedah pengecaman Gaharu liar yang terdapat di dalam hutan, ladang getah atau tempat-tempat yang boleh ditumbuhinya. Sebenarnya saya masih dalam proses belajar dan pada hari ahad yang lepas saya telah mengikuti En Shuib (selaku mentor saya) dan beberapa rakan lain untuk belajar mengenali pokok Gaharu liar di hutan.Team kami telah pergi ke sebuah kampung di Seri Iskandar, Perak. Walaupun masih tidak mahir namun saya rasa mungkin boleh saya kongsikan disini atau sekadar nota untuk saya rujuk semula pada masa akan datang.

Panduan Pengecaman Pokok Karas/Depu/Gaharu Liar :


1) Daunya berbentuk runcing dan bujur

2) Apabila di takik, kulit pokok tidak putus. Boleh ditarik sehingga ke pangkal pokok.

3) Pokok berketinggian sehingga 40 meter dan lilitan batang sehingga 60 cm.

4) Apabila ada pokok yang tumbang, kaedah pengecaman ialah membakar sedikit kayu tersebut dan jika ia mengeluarkan bau yang agak wangi maka ia adalah pokok gaharu

Namun begitu, spesis yang berbeza mungkin mempunyai kaedah dan ciri-ciri yang berbeza. Semoga mendapat sesuatu dari perkongsian saya ini.


Ikhlas,



Perintis Usahawan Gaharu Malaysia

Comment (1)

bau racun nymuk dia ka tu?

Post a Comment