Perniagaan Yang Sedang Bermula

Labels:

Salam ceria buat semua,

Hari ini saya ingin kongsikan dengan semua tentang perniagaan gaharu saya yang baru bermula. Penglibatan saya dalam industri ini bermula dengan penanaman anak pokok gaharu disekitar kawasan perumahan, tanah-tanah kosong di kawasan kampung dan juga penjualan anak pokok gaharu. Pada awal penglibatan saya iaitu Ogos 2009, agak susah untuk meyakinkan penduduk kampung tentang potensi industri gaharu ini seterusnya menggalakkan penanaman pokok ini. Ketika ingin membuat permohonan pinjaman (untuk membuat penanaman skala yang besar), saya juga menghadapi masalah kerana tidak wujud satu pinjaman yang bersesuaian dengan industri gaharu ini (menurut kata pegawai tersebut), pulangan yang sangat lambat, dan juga pelbagai alasan lagi menyebabkan saya tidak memperolehi pinjaman tersebut.

Namun saya masih meneruskan projek ini secara perlahan-lahan. Saya yakin bidang ini mempunyai potensi yang cukup luas. Kini setelah hampir 9 bulan menjalankan perniagaan ini, saya mula dikenali. Lebih ramai penduduk kampung yang mula yakin dengan tanaman ini dan membuat belian pokok dari syarikat saya. Dan tanaman pokok saya juga semakin bertambah. Saya rasa sangat gembira dan bersyukur. Saya rasa perniagaan saya baru bermula.

Walaupun kadang-kadang kita rasa perniagaan kita tidak menunjukkan kemajuan namun dengan usaha yang berterusan saya yakin Allah akan berikan ganjaran dari usaha kita itu. Yang penting kita mulakan. Jika ditakdirkan itu bukanlah perniagaan yang sesuai dengan kita dan menemui kegagalan, saya pasti kegagalan itu adalah permulaan kepada kejayaan yang lebih besar lagi. Jangan wujudkan pelbagai alasan yang menghalang kita untuk terus mencapai impian kita.

Semoga sama-sama berjaya.

Ikhlas,


Perintis Usahawan Gaharu Malaysia

Comment (1)

kpd ushawan geharu Malaysia......
saya ingin menanyakan .....
jika kita ingin menjual pokok geharu ....
dan siapa ingin membeli nye sila email kan kpada...
Nyamuk_debab@yahoo.com

Post a Comment