Suntikan Inokulan Pokok Ladang

Labels:

Di Malaysia, perkembangan industri gaharu dilihat semakin mendapat tempat dihati pelbagai pihak. Tidak kira sama ada pengusaha ladang, Nursery, penjual inokulan, pembeli hasil gaharu dan tidak kurang juga yang hanya memerhatikan dari jauh. Semakin banyak kajian dan percubaan yang dilakukan bagi memaksimumkan hasil yang bakal diperolehi. Sumbangan-sumbangan inilah yang sangat kita perlukan bagi memantapkan industri gaharu kita yang agak kebelakang berbanding Negara jiran kita yang lain.

Semalam, kami melakukan beberapa percubaan suntikan pokok ladang spesis sub-integra yang ditanam pada tahun 2008. Beberapa pokok dipilih yang mempunyai anggaran lilitan batang 10-20inci. Menggunakan kaedah botol yang kelihatannya lebih memberikan kemudahan dari segi masa dan produktiviti. 



*pokok ini mempunyai history pernah disuntik menggunakan inokulan lain juga. 


Ini merupakan salah satu percubaan yang dilakukan bagi melihat kesan terhadap pokok dari sumber ladang. Kesan terhadap inokulan yang berbeza, masa ia dilakukan, kaedah suntikan terhadap spesis sub-integra yang ditanam.Semoga hasil yang akan diperolehi nanti memberikan satu keputusan yang positif untuk dikongsi bersama semua.

Tarikh Suntikan : 05102011


Sekian. 

Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment