Di mana pasaran Gaharu?

Labels: ,

Assalamualaikum buat semua,

Bagaimana hari anda? Pada hari ini saya menghadiri satu program " Planting Ceremony" yang diadakan di UPM dengan kerjasama Mitsubishi. Program ini merupakan satu program menghijaukan bumi yang semakin lama semakin teruk akibat pembangunan.

Ok, berbalik kepada tajuk entri pada hari ini. Soalan yang kerap dan menjadi persoalan utama bagi setiap individu/syarikat atau siapa jua yang ingin melibatkan diri dalam industri gaharu terutamanya perladangan gaharu.

Di manakah pasaran gaharu? Mana pembelinya?

Soalan tersebut memamg paling patut ditanyakan sebelum kita melibatkan diri dalam apa jua bidang perniagaan. Pasaran adalah faktor paling penting sebelum kita memulakan sesuatu perniagaan. Kita disogokkan dengan statistik masih terdapat 80% pasaran gaharu dunia yang masih belum dipenuhi. Namun bila masanya kita hendak menjual hasilnya tiada satu pun pembeli yang tampil ke hadapan. Betul ke gaharu ini ada pembelinya?

Dalam perniagaan terutamanya seperti dalam industri gaharu ini kepercayaan merupakan faktor utama urusan dilakukan. Mana mungkin kita yang baru pertama kali berurusan berharap untuk terus berurusan dengan pihak pembeli besar dengan harapan mendapat keuntungan berganda-ganda. Dengan pelbagai taktik penjualan dan penipuan yang berlaku dalam industri ini, pembeli mengambil inisiatif untuk lebih berhati-hati dan berurusan dengan pihak yang mempunyai kredibiliti yang dipercayai. Dan memandangkan pasaran akhir gaharu adalah di luar negara maka sesetengahnya pasti menghadapi masalah untuk berurusan dengan pihak tersebut. Namun, kepada pengumpul gaharu anda boleh menjual kepada orang tengah (pengusaha gaharu) yang akan berurusan dengan pelanggan tersebut.

Pasaran gaharu sememangnya masih besar. Ini kerana tidak semua Negara mempunyai kesesuaian untuk penanaman pokok karas ini. Di tambah dengan masalah pokok karas liar yang semakin di ancam kepupusan. Semuanya berkait rapat. Dengan penawaran yang berkurangan, gap pasaran semakin besar dan nilai pula akan meningkat. Data yang diperolehi daripada MTIB pada tahun 2005-2009 menunjukkan destinasi utama bagi minyak gaharu ialah :

1) Saudi Arabia
2) UAE
3) Singapore
4) Bahrain
5) India
6) Kuwait
7) France

Memang la nampak agak susah jika kita fikir untuk terus berurusan dengan Negara-negara tersebut terutamanya jika kita hanyalah pekebun kecil yang menanam dalam kuantiti yang sedikit. Inilah pentingnya kita berkerjasama dalam menghasilkan satu konsortium yang kuat untuk membekalkan minyak gaharu kepada negara-negara tersebut. Jangan ada pihak yang mengambil kesempatan berlipat kali ganda dengan situasi ini. Mungkin sedikit masa lagi di Malaysia akan ada suatu badan yang akan memantau harga bagi gaharu (dan segala derivatif daripadanya) supaya tiada pihak yang akan mengambil kesempatan. Seperti getah dan kelapa sawit, ada suatu standard khas untuk mengklasifikasikan setiap hasilnya.

Jika minyak gaharu kelihatannya seperti lebih mudah untuk diklasifikasikan, bagaimana pula dengan gaharu??

Ya, chip atau blok gaharu susah untuk dikelaskan mengikut kumpulan tertentu. Dengan standard negara pembeli yang berbeza-beza juga. Dari data tahun 2002 hingga 2009 yang juga diperolehi daripada MTIB menyatakan negara-negara utama pembeli gaharu blok atau chip ini ialah :

1) Singapore
2) Taiwan
3) UAE
4) Vietnam
5) Saudi Arabia
6) Thailand
7) Pakistan

Singapore merupakan negara yang banyak membeli hasil gaharu dari Malaysia dan merupakan orang tengah bagi pembeli akhir gaharu. Kini, singapore merupakan hub perdagangan gaharu dunia walaupun singapore hanya mempunyai pokok karas yang sangat sedikit di Negara mereka.

Dengan pengurusan yang lebih sistematik, rundingan dengan destinasi pengguna gaharu bagi membekalkan gaharu terus ke Negara mereka mampu menjadikan Malaysia sebagai hub perdagangan gaharu yang baru. Namun, usaha yang berterusan dan sokongan dari pihak kerajaan menjadi salah satu cara bagi kita memantapkan industri gaharu di Malaysia. Masih banyak gap yang perlu dipenuhi. Bermula dari perladangan sehingga ke pasaran.

Kini, dengan teknologi yang semakin berkembang penjual-penjual gaharu juga boleh mempromosikan hasil gaharu mereka melalui medium internet. Blog, website, facebook kini menjadi salah satu penghubung antara pembeli dan penjual. Para pembeli juga pasti ingin mendapatkan harga yang lebih murah jika terus membeli daripada Negara pengeluar gaharu sendiri seperti Malaysia. Jika kita mampu berurusan dengan harga yang lebih baik pasti lama-kelamaan Malaysia akan menjadi pilihan utama.

Semoga kita sama-sama berusaha menjadi Malaysia hub gaharu yang baru.

Ikhlas,
Aminah Saad

Comments (40)

Mitra Usaha kayu gaharu Super papua, Warna hitam/coklat kehitaman, Usia 10 tahun, Panjang 30 Cm, Bentuk Gepeng, Stok banyak, silahkan hubungi kami segera +62 8121 965 553 Saiful Pribadi Samosir, Harga Mitra Usaha, Jika serius Mari kita ketemu sebagai tanda Serius PASARINDUK01@YMAIL.COM

Saya punya gaharu dalam bentuk apapun
papan, loq, atau serpihan dari semua wilayah di Indonesia
kalau minat dan serius
bisa inbox saya : dicky_archi@yahoo.com

Gaharu Papua : Saya sudah email tuan untuk maklumat lanjut. Tq.

Hans Archi : Harap tuan dapat email saya semula kerana mungkin email yang tuan tuliskan di sini ada terdapat error. Tq.

salam sejahtera cik aminah.

Saya ada dua batang pokok gaharu yg belum ditebang. Lokasi di Sabah.
Kalau cik aminah berminat, sila emel ke:-

Djoking79@gmail.com atau telefon terus ke 013 873 9966.

Terima Kasih.

Jika Cik Aminah berminat untuk membeli pokok gaharu, sila hubungi saya melalui email : atonros@yahoo.com

Thank you.
maria

Saya ada dalam 200 pokok gaharu..,size pokok lbh kurang size tayar..usia dlm lingkungan 25-30 tahun..serius buyer..sila hubungui saya melalui email : ghotshadow_10@yahoo.com

thank you,
sham

saya di jambi, saya ada 133 pokok dg diameter rata-rata 30-40 cm up. 34 pokok sudah di inokulasi 3 tahun. jka cik aminah minat hubungi saya di +6285265951291. or send e-mail on hwarok@yahoo.com

Assalamualaikum.....saya asal melaka..saya ada 15 pokok gaharu yg ingin di jual & rata2 berusia 5 tahun..jika cik/puan aminah berminat sila hubungi saya 0193508374 atau email mahfuzshari87@gmail.com...

Aslamualaikum.w.t.h. Saya hendak menjual gaharu siap racik bergetah dari Pulau Mentawai,Sumatra Kelas A dan super ...jika Puan Aminah Berminat hubungi saya 010-5082259 azizulmanja@gmail.com

payah juga jual pokok gaharu ni susah susah baik lagi tanam pokok getah biar harga murah tapi senang jual

Aslam.saya ada lebih kurang400 pokok gaharu berusia 6 tahun utk dijual. Belum disuntik. Kalau cik aminah berminat boleh dibincangkan. H/p 0142732897.

Saya ada 400 batang pokok gaharu berusia 6 tahun.jika cik aminah berminat boleh dibincangkan .h/p 0142732897.

assalam kalau minat kayu gaharu natural gred super,super arab,ab,chips kacang2 tery asal kalimantan barat pontianak sila hub.hp.081345353318

slmt siang, saya punya gaharu dan saya jual asal dari PULAU NIAS sudah berumur 60 tahun kurang lebih ada 54 Batang tanpa inokulasi, peminat dapat menghubungin bapak ZEBUA TELP 081295152229, 081310062224,.

WANGI SEKALI WARNA HITAM KECOKLAT,.

Assalamualaikum wbt
saya ada 3000 pokok gharu jenis aq.subintegra yang belum disuntik untuk dijual berusia 5-6 tahun.sila call saya 0177343369.-en.Fendy

hi

saya pencari teras gaharu.. cik puan berminat membeli gaharu milik saya? jika bminat sila email ke omar_xpdt@yahoo.com

Salam, saya da pokok gaharu untuk dijual. maksimum 50 pokok berusia 20-30 tahun. lokasi kuala lipis, pahang. berminat hubungi sy msg/call 0172361614

KAMI MEMPROSES/MEMBUAT MINYAK GAHARU(100%ASLI).HUBUNGI 017-922 3725 / 010-924 8162

KAMI MEMPROSES MINYAK GAHARU(100%).HUBUNGI 017-922 3725

susahnya jual pokok ni. sy ada 100 batang sapa nk beli. usia 5 tahun. 0197306765

ingin di jual 400btg usia 5thn.. jnis sub... area melaka.... boleh hubungi.... 0172027266.... sama ada tuan,puan ingin beli atau ada buyers.... TQ...

inikah dikatakan khabar angin emas hitam tu tapi nampak gempak sahaja lebih pembeli ntah mana sama macam cerita tokek harga juta2 tapi pembeli tiada lebih baik jual sambal belacan dalam botol lagi ada faedahnya

kami trader gaharu di jkarta.Kami memilikistock kayu gaharu alami, bentuk chips dan balok gelondongan, kelas kemedangan sampai kelas super, sebagian besar asal papua, merauke, bintuni, Biak,dll.Silahkan klik link kami,: http:www.hasilbumialam.blogspot.com, mungkin kita bisa kerjasama, baik sebagai supplieratau sebagai Pembeli kami.

Call :
+6287789048567

Arie

Saya td baru tebang sebatang gaharu..kalau tuan nak kayunya email saya yasimjusoh@yahoo.com...pokok kena tolak excavator..sy dah potong 1 meter ...

lord, ladies and gentlemen, I have a 3500 aloes wood tree trunks, already finished inoculated, now 8 years old and ready to be sold in accordance with the general price and standard, seriously interested please contact at phone number: 085278542490/085356251055. thank you

lord, ladies and gentlemen, I have a 3500 aloes wood tree trunks, already finished inoculated, now 8 years old and ready to be sold in accordance with the general price and standard, seriously interested please contact at phone number: 085278542490/085356251055. thank you

Saya ingin membeli gaharu 1kg sahaja

Saya ingin membeli gaharu 1kg sahaja

saya mau jual gaharu grade AB...minat hubungi WA : 082194724953, Phone : 081349396278, email : gsi.agarwood@gmail.com

Saya ada untuk dijual

saya mau jual per kg. barang natural.dari kalimantan.tenggelam.gubalan.
telp.cek di TPK. 082331131664. posisi jawa timur gan. yang serius

Selamat siang, perkenalkan nama saya Yayan Cahyana, lokasi di Indramayu Jawa Barat. Saya memiliki stok minyak gaharu yang siap kirim, secara fisik memiliki kekentalan yang tinggi dan aroma wangi yang menyengat, diperkirakan minyak ini berumur ratusan tahun. Apabila bpk/ibu membutuhkan itu silahkan hubungi saya (081223396464).
Untuk data lengkapnya masih menunggu hasil analisa dari LIPI (LEMBAGA ILMU PENGETAHUAN INDONESIA). Informasi sementara yang saya dapat, minyak ini terbuat dari gaharu sulawesi.
Terimakasih

www.ksm-ja.org

Nice

Jual teras gaharu gred A...sarawak origin..5.55 kg..0138217363-faizal

Jual teras gaharu gred A..sarawak origin..5.55 kg...0138217363-faizal

ia juga....ya padahal aku punya rencana Budidaya 1ha brarti cuma omong kosong aja....

ia juga....ya padahal aku punya rencana Budidaya 1ha brarti cuma omong kosong aja....

ia juga....ya padahal aku punya rencana Budidaya 1ha brarti cuma omong kosong aja....

ga jelas juga ya......

Post a Comment