Dimanakah Pasaran Gaharu ? Part 2

Labels: ,

Sebelum ini saya pernah menulis berkenaan dengan pasaran gaharu. Entri tersebut sudah lama. 3 tahun yang lalu. Tetapi nampaknya memang topik pasaran sentiasa menjadi persoalan yang sering kali berlegar-legar di minda setiap pengusaha gaharu, dan juga kepada yang bakal melibatkan diri dengan industri gaharu.

Entri tersebut di sini.

Saya akui pasaran gaharu ini bukannya mudah. Walaupun pada kenyataannya begitu banyak lagi yang belum mampu kita penuhi. Segalanya saling berkait. Penanam, Pencari , Pengusaha, Pemasar dan semua individu yang terlibat dalam jaluran ini. Mana mungkin kita bergerak sendiri dalam industri yang serba mencabar ini. Cabarannya bukan kecil-kecil. Bukan hendak menakutkan tetapi itulah kenyataannya. Tanpa rangkaian yang kuat kita tidak mampu memenuhi permintaan ini.

Betulkah ada pasaran gaharu ini ?

Soalan ini soalan yang paling kerap saya terima. Sebagai pengusaha gaharu saya juga pening hendak menjawab persoalan yang kerap datang yang kadang kala saya sendiri tidak punya jawapan. Jika saya katakan ya, soalan seterusnya ialah di mana? Jika saya katakan di Negara X, soalan seterusnya siapa kah pembeli tersebut? Soalan berangkai seperti ini memang tidak mampu untuk saya jawab keseluruhannya. Kadang kala bukan kerana tidak punya jawapan tetapi saya memang tidak akan menjawabnya atas sebab-sebab tertentu. Semakin lama saya berada di dalam industri ini saya semakin matang untuk menilai dan menimbang tara setiap persoalan yang saya terima. Bukan mudah untuk memuaskan hati setiap orang dalam industri ini.

Hubungan penjual-pembeli ini bukan terbina dalam satu hari. Ia merupakan satu proses yang mengambil masa. Ia memerlukan modal masa, kewangan dan juga tenaga. Silaturahim yang terbina bukan sekadar kerana urusan jual beli sahaja.

Seperti biasa point utama yang ingin saya tekan kan ialah " Kepercayaan". Bagi saya, faktor ini adalah faktor terpenting jika kita ingin terus bertahan dalam industri ini. Jika kita inginkan satu pulangan segera silakan. Tiada paksaan. Anda boleh menipu untuk mengaut keuntungan RM 100,000 sekarang tetapi anda terlepas untuk mendapatkan RM 500,000 pada masa akan datang. Apabila telah terbina kepercayaan antara kedua-dua belah pihak ini, yakinlah lebih banyak ruang dan peluang yang akan kita perolehi. Kepada yang ditipu, banyakkan berdoa semoga Allah ganti dengan yang lebih baik. Mungkin itu yuran yang kita perlu bayar untuk pelajaran tersebut.

Persaingan antara pemain Gaharu?

Saya yakin pada rezeki yang telah Allah tentukan untuk saya dan begitu juga rezeki yang Allah berikan untuk Gaharu Lestari Resources. Alhamdulilah, setakat ini saya tidak pernah terfikir bahawa rakan-rakan industri yang lain sebagai pesaing saya. Saya sangat yakin bahawa peluang sangat-sangat besar dalam industri ini. Jika kita bergabung semua pengusaha Gaharu dalam Malaysia sekalipun, kita masih gagal untuk memenuhi permintaan yang ada. Jadi kenapa perlu risau. Teruskan berusaha InshaAllah jika ada bahagian kita pasti kita akan perolehi.

Tak perlu nak bandingkan saya dengan sesiapa. Saya akui sendiri bahawa saya sendiri masih baru dalam industri ini. Saya sentiasa bersedia untuk melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu baru dalam bidang ini. InshaAllah, saya tidak lokek mencari ilmu. Dan sebagai balasannya saya juga tidak pernah merasa rugi untuk berkongsi ilmu dengan orang lain. Cuma saya mohon maaf kerana kadang kala saya memang tidak sempat untuk menjawab segala persoalan dengan cepat dan yang lebih teruk saya terus lupa untuk menjawab.

Cik Min belilah pokok yang telah kami suntik dengan inokulan X kalau Cik Min cakap ada pasaran...

Memang pasaran Gaharu itu besar. Tetapi ia terbahagi kepada banyak bahagian. Teras untuk bakar, blok untuk ukiran, Pati Minyak Gaharu, Produk hiliran, Perfume, Untuk tujuan perubatan dan kosmetik dan banyak lagi. Saya sendiri tidak mempunyai pasaran untuk keseluruhan sub pasaran tersebut. Saya perlu kenal pasti dulu pasaran yang bersesuaian dengan produk yang Tuan/Puan tawarkan. Ia mengambil masa. Percayalah saya memang ingin membantu Tuan/Puan tetapi semuanya perlukan kesabaran.

Siapa yang tak nak untung cepat kan? Dan memandangkan pasaran tersebut merupakan rangkaian yang dibina oleh Gaharu Lestari Resources, maka ia juga perlu dijaga dengan sekemasnya. Tidak mungkin lah saya tangkap muat segala perkara yang berkaitan gaharu untuk dipasarkan. Jika pokok Tuan/Puan disuntik dengan inokulan X saya juga perlu mengenalpasti latar belakang inokulan X. Jika terdapat apa-apa masalah dikemudian hari maka syarikat GLR lah yang dipertanggungjawabkan.

Jangan begitu mudah menghukum orang lain atas kesilapan kita.

Ala Cik Min tu cakap je lebih, sedangkan dia sendiri pun terkapai-kapai mencari pasaran....

Seperti yang saya jelaskan di atas, semuanya berkait rapat. Memang mencari pasaran itu tidak lah semudah makan jagung rebus. Tambahan saya orang baru dalam industri. Pemain gaharu yang besar2 mungkin ambil masa untuk mempercayai dan mengetahui kewujudan saya. Saya akur. Dan saya juga ambil masa untuk membina team yang saling mempercayai antara satu sama lain. Part ini memang dugaan untuk saya. Rupanya bukan mudah mencari Team yang jujur dan bertanggungjawab. Carilah team yang betul walaupun bukanlah yang terbaik. Kerana daripada keserasian tersebutlah akan terbina team yang terbaik.

" Find the right people. Not the best people"

Orang cakap teras gaharu ini tidak laku, minyak gaharu pun tidak berbaloi diusahakan. Tiada pasaran?

Kerana terlalu ramai orang bercakap la, kita masih di takuk yang sama. Orang sana cakap itu. Orang sini cakap ini. Tetapi siapakah orang-orang yang bercakap itu? Memang senang bercakap daripada membuat sesuatu perkara itu. Kalau anda masih dengar-dengar cakap orang, mungkin lagi 5 tahun, 10 tahun atau sampai bila-bila anda masih setia mendengar cakap-cakap orang tentang kegagalan.

Jika saya tidak bermula 4 tahun yang lepas dan masih terus mendengar cakap-cakap orang mungkin saya masih di situ. Walaupun saya belum berjaya hingga ke puncaknya, syukur alhamdulilah saya sudah sangat bersyukur dengan apa yang telah GLR bangunkan. Saya orang susah (sekarang pun belum senang lagi, cuma tidak lah susah macam dulu, hihi). Jadi sudah biasa bersusah-susah.

So, kesimpulannya pasaran Gaharu ni dimana?

Jangan tanyakan kesimpulan jika anda masih belum bergerak selangkah pun. InshaAllah saya akan jawab dalam entri Part 3 yang akan datang.

Kagum tak bila Cik Aminah menulis tanpa gambar? Haha. 

Comments (2)

kagum!!

Klu kita bergabung sekalipun tidak akan tepu pasaran dunia.statistik permintaan tidak akan melebihi tawaran.INI bermakna ,tawaran tidak akan melebihi permintaan.SB ITU nilai sentiasa meningkat setiap tahun.tapi bukan saja kita Malaysia yg tanam.jiran2 seberang laut,sempadan darat n khususnya Thailand n Vietnam yg beri syarat kehadapan akan lebih berjaya .peranan jab kerajaan lebih penting DLM perkara baru INI.penyelidikan n teknologi BG atasi mereka yg kedekut ilmu tu..mereka takut kita kuasai pasaran yg mendesak sekarang.

Post a Comment