Ujian Vs Kesabaran

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar semua? Saya sekarang berada di Pulau Pinang. Ada beberapa urusan yang sedang dilakukan. Ikutkan perancangan untuk suntik pokok. Namun begitu, Allah menguji dengan hujan selebat-lebatnya. Saya berdoa semoga esok hari cerah dan segala urusan berjalan lancar. Hujan itupun kan nikmat yang Allah turunkan buat hamba-hambanya di bumi kan? Syukur Ya Allah. Perkara yang bagi kita buruk, mungkin sangat bernilai kepada orang lain. Jadi terimalah setiap ketentuan dengan hati yang lapang.



Ketika kami sedang membuat projek menanam di Negeri Sembilan, Allah menguji dengan tiada langsung hujan yang turun. Walaupun pada perkiraan manusia yang serba lemah ini bahawa musim hujan telah tiba. Namun begitu keadaan sangat panas dan menyebabkan beberapa kerja tertangguh. Namun kami serahkan semuanya kepadaNya. Saya menganggap segala yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi. Yang kita belum nampak. Kerana keupayaan manusia yang terhad. Allah menguji kita untuk mengetahui tahap kesabaran hambanya. Mak saya selalu berpesan orang yang sabar ni tinggi ganjarannya. Kerana sabar itu tidak mudah.


Kita baru diuji sedikit, kita mula melenting marah. Sedangkan Allah nak selamatkan kita daripada kerugian yang lebih banyak. Kita di uji lagi, mulut mula berkata yang tidak-tidak tentang aturannya. Kenapa itu, dan Kenapa ini? Siapa kita untuk mempersoalkan percaturan yang telah Allah rencanakan untuk kita. Kita makhluk yang lemah. Seminit di hadapan kita pun kita tidak tahu apa yang akan berlaku. Ya Allah, Jadikanlah aku dikalangan orang-orang yang sabar.

Pernah tak dengar cerita Si Penjual Tempe? Saya selalu teringat cerita ini bila diuji dengan sesuatu. Membuat saya kembali berfikir tentang hikmah disebalik segala ujian yang Allah jalinkan untuk saya hadapi. Biar saya ceritakan secara ringkas, pada suatu masa dahulu ada seorang tua yang kuat beribadat. Di malam hari beliau akan beribadat dengan tekun, manakala pada pada siang hari beliau akan menjual tempe. Pada suatu pagi, apabila dibuka tempat simpanan tempe, yang dilihat ialah kacang soya yang belum menjadi tempe. Hatinya berdoa agar Allah jadikan tempenya pada hari itu. Jika tidak pasti dia tidak dapat menjual dan mendapat pendapatan pada hari itu. Beliau bersiap2 dan sebelum keluar sekali lagi beliau berdoa agar tempenya sudah menjadi. Apabila dibuka, ternyata tempe masih belum menjadi. Beliau nekadkan diri untuk terus berjalan ke arah pasar untuk berniaga. Disebabkan sampai agak lewat, penjual tempe yang lain sudah habis hasil jualan. Hatinya sugul. Apabila dibuka tempenya tetap belum menjadi dan seperti tadi. Hatinya terdetik mungkin Allah tidak sayangkan dirinya. Tiba-tiba datang seorang ibu bertanya kepadanya adakah menjual tempe yang belum jadi. Beliau terkejut, sepanjang kerjaya penjual tempe belum pernah ditanya soalan begitu. Ibu tersebut membeli semua tempe2 yang belum menjadi itu. Sebelum beredar, beliau bertanya kenapa membeli tempe yang belum menjadi?. Ibu tersebut menjawab dia ingin menghantar tempe kepada anaknnya di London, jadi beliau berharap tempe yang belum menjadi akan menjadi apabila tiba di London kelak.

Hmmm, kesimpulannya Allah berikan apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahukan kerana Dia Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui.

Jadi Aminah perlu banyak-banyak bersabar :)

Ok ceq undur diri dulu. Moga esok ada sinar mentari untuk kami. Amin.


Comment (1)

Walaupun dah pernah terbaca kisah penjual tempe ni, tetap teruskan baca sampai habis. Sebab memang betul kan, kadangkala benda yang kita sangka sebagai ujian merupakan satu ganjaran kepada kita.

Post a Comment