Produk berasaskan Gaharu

Labels: , ,

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan,

Sedar tak sedar sudah seminggu kita menjalani ibadah puasa. Alhamdulilah segalanya berjalan lancar. Semoga segala urusan kita dibulan mulia ini juga sentiasa mendapat keredhaan Allah dan keberkatan yang berkekalan. Saya sedang menulis blog sambil bersahur. Saya paling suka bersahur di kampung, memang terasa suasana Ramadhan tu :)

Semalam saya ke peringkat akhir RBC (Rural Business Challenge) di Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah bagi membentangkan projek cadangan saya. Dapat sampai ke peringkat ini pun syukur alhamdulilah. Tolong doakan kejayaan saya. Kalau menang mesti saya akan update lagi, kalau tak menang diam-diam je la kan. Hehe. Kalau menang saya kongsikan idea projek gaharu yang saya ketengahkan bagi memberi manfaat kepada komuniti dan juga penanam gaharu, InshaAllah :)

Sempat bergambar dengan Dr Irfan Khairi Ikon Belia :)

Walaupun keadaan kesihatan yang tidak terlalu memberangsangkan namun saya cuba yang terbaik. Alhamdulilah, dapat banyak ilmu baru daripada bidang yang berbeza. Tidak semestinya kita perlu tahu bidang yang kita ceburi sahaja. Networking dikalangan usahawan dan peniaga lain juga penting :)

Business Model Canvas yang dibentangkan :)

Selesai pembentangan, saya perlu bergegas ke Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) Klia bagi berjumpa dengan kawan saya. Beliau menghadapi masalah apabila barang (gaharu) yang dibawa daripada Thailand ditahan oleh imigresen seterusnya ditahan di bahagian kuarantin. Ada beberapa peraturan yang tidak dipenuhi oleh sahabat saya itu. Setelah perbincangan dilakukan, terdapat beberapa perkara yang perlu dipenuhi sebelum barang yang ditahan itu dapat dikeluarkan. Hari ini saya akan uruskan hal tersebut, apabila selesai urusan ini saya akan kongsikan prosedur lengkap tersebut untuk semua. Mungkin ada yang sudah tahu, tetapi saya yakin ramai yang tidak tahu. Kerana menurut pegawai di MAQIS tersebut, memang banyak kes penahanan kayu gaharu ini. Saya rasa bukan kerana mereka ingin melanggar peraturan tetapi maklumat tersebut tidak sampai kepada kita. Dan mungkin daripada pengalaman ini, kita akan lebih bersedia jika mahu mengimport atau mengeksport kayu gaharu kelak. Bukan sekadar CITES yang diperlukan.

Di kesempatan ini, saya juga ingin berkongsi dengan anda semua berkenaan produk-produk berasaskan gaharu yang sedang diedarkan oleh Gaharu Lestari Resources :)

(SM) : RM 29.00

(SM) : RM 48.00

(SM) : RM 55.00

(SM) : RM 29.00

Mungkin ada yang pernah mendengar atau menggunakan produk-produk gaharu ini. Namun kepada yang belum pernah tahu, hari ini anda sudah dapat satu maklumat baru. Kepada mana-mana pengusaha yang ada membangunkan produk gaharu, saya harap anda dapat menghubungi saya melalui email [ aminah.mdsaad@gmail.com ]

(SM) : RM 30.00

Gaharu Kasturi Syifa ini telah dibacakan dengan ayat Al-Quran, dizikirkan dan telah diaurakan. Oleh yang demikian ia memberikan manfaat tambahan kepada wangian ini. Namun begitu, bersempena Ramadhan yang mulia ini boleh juga kita gunakan sebagai sunnah nabi berwangi-wangian untuk ke masjid. Untuk sebarang pertanyaan produk boleh berhubung langsung dengan En. Mohd Ridzuan ditalian 0169039266 atau email beliau di ridzuanm47@yahoo.com. 

Alhamdulilah, sempena Ramadhan yang mulia ini ada beberapa berita baik yang diterima. Namun begitu, usaha perlu ditingkatkan. Saya minta maaf andai saya masih tidak dapat membantu anda semua secara banyak, tetapi memang saya sedang berusaha ke arah situ. Saya juga mohon ribuan ampun dan maaf andai sepanjang saya menulis disini ada yang terasa hati, terguris dan sebagainya. Sesungguhnya saya tidak bermaksud begitu. 


InshaAllah next trip ialah ke kemboja pergi dalam bulan puasa ini juga. Jangan jadikan bulan puasa untuk tidur sepanjang hari ye. Masih boleh bekerja dan menyiapkan segala urusan yang tertangguh. Hihi, sebenarnya pergi bulan puasa sebab Airasia buat promotion. Sebagai langkah bijak, kita perlu mengambil peluang untuk menjimatkan kos. Ikutkan perancangan yang diatur pergi pada bulan September. Tapi tak mengapalah kan, yang penting urusan tersebut tetap dapat diselesaikan. Mungkin Allah atur sempena Ramadhan ini adalah hikmah yang tersembunyi :)

Ok, dah Subuh. Jom Solat :)


Wassalam.




Comments (0)

Post a Comment