Musim Suntikan Inokulan

Labels:

Assalamualaikum dan Selamat Malam semua,

Rasa agak sukar untuk tidur malam ini. Macam-macam yang difikirkan. Sebenarnya saya sedang membaca satu buku motivasi ni, jadi terlebih semangat sampai tak boleh nak tidur. Jadi ada baiknya saya menulis sesuatu di blog ini. Kadang kala saya rasa penulisan saya agak kurang "matang" terlebih santai barangkali. Namun itulah diri saya. Saya tidak akan mengubah diri untuk menjadi seperti yang orang lain mahukan, saya menjadi diri saya sendiri. Tetapi jika ada kelemahan saya sentiasa menerima teguran dan bersedia untuk berubah ke arah yang lebih baik. Eh macam dah lari topik kan..Hehe.. Ok kembali kepada persoalan di atas iaitu berkenaan musim suntikan inokulan.

Ketika program di Chiang Rai tempoh hari kami ada juga melawat ke kawasan yang telah diinokulasi tetapi pokok-pokok telah tumbang. Hal ini kerana sehari selepas inokulasi dilakukan, hujan turun dengan lebatnya menyebabkan pokok yang lemah tumbang. Apabila suntikan dilakukan, pokok gaharu akan mengalami stress untuk memulihkan keadaan kepada sedia kala, apabila ditambah dengan hujan yang turun berlarutan menyebabkan pokok gaharu ini akhirnya mati atau tumbang. Terlebih stress :(

Makcik Aminah bila nak kurus pun tak tahulah...Kali ni sy pilih gambar yang tak de "peace" selama ini tak perasan kebanyakkan gambar mesti ada peace. Malu ada orang tegur ~~~

Saya lupa nama kawasan ini, masih di sekitar Chiang Rai 


Pokok gaharu yang tumbang. Sedih melihat namun pasti ada hikmahnya. Allah berikan kita pengajaran daripada kesilapan. We learn more from mistakes :)


More falling tree 

Dan kami ke satu tempat lagi, yang menunjukkan pokok mati akibat suntikan pada musim hujan. Namun begitu, kes yang kedua berbeza kerana kematian adalah disebabkan oleh pada musim hujan "caterpillar" banyak menyerang. Pokok tidak dapat bertahan, daun dimakan oleh ulat dan hujan menganggu proses pemulihan pokok menyebabkan pokok yang lemah terus mati. Namun di Malaysia, taburan hujan kita memang banyak jadi pokok mungkin kurang stress berbanding keadaan di Thailand.


Pokok mereput akhirnya mati :(

Thats real me...Haha

Kesimpulannya,

Elakkan membuat suntikan inokulan pada musim hujan untuk mengurangkan risiko kematian pokok. Namun mungkin ada kaedah yang masih boleh dipraktikkan pada musim hujan. Mungkin pada entri akan datang kita akan bincangkan :)

Akhirnya, semoga kita terus sukses dalam bidang gaharu ini. Suku tahun pertama sudah berakhir, walaupun bagi orang lain ia sekadar pencapaian biasa sahaja, namun bagi saya suku tahun ini sangat luar biasa dan saya yakin ia akan menjadi lebih baik. Alhamdulilah atas segala urusan yang dipermudahkan oleh-Nya.

Wassalam.

Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment