Bicara Santai & Kerja Menanam

Labels: ,

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Semoga semuanya dalam keadaan sihat dan baik-baik sahaja. Saya seperti biasa meneruskan hari-hari biasa dengan aktiviti-aktiviti berkaitan Gaharu. Daripada menanam pokok, menguruskan urusan produk, menghadiri mesyuarat dan temujanji. Setiap hari saya perlu merancang sehabis baik perkara-perkara yang perlu saya selesaikan. Jika tersalah percaturan mungkin seharian tidur di rumah. Maklumlah tiada "punch card", memang kenalah inisiatif sendiri. Kadang kala pula langsung tiada cuti. Kerja 7 hari seminggu tanpa rehat. Alhamdulilah setakat ini saya sangat menyukainya. Kerana saya dapat belajar banyak perkara-perkara baru. Cuma kadang kala pastilah ada perasaan stress, down dan sebagainya bila berhadapan dengan perkara baru, kesilapan di sana sini, berulang-ulang dan boleh menyebabkan hati mahu berhenti separuh jalan :)

*tapak yang sedang dibersihkan untuk penanaman gaharu

*tapak yang sedang dibersihkan untuk penanaman gaharu

*my superman, my bodyguard :)


Sebagai manusia biasa, kita pastilah sentiasa mahu meningkatkan diri menjadi lebih baik dari hari ke hari. Tak kanlah mahu jadi lebih teruk kan. Dulu saya bukanlah jenis orang yang berani untuk berjumpa dan bercakap dengan orang yang saya tidak kenali, saya lebih suka mengadap laptop atau TV. Tetapi apabila mula berkecimpung dalam perniagaan, sy cuba latih diri untuk lebih berani berhadapan dengan orang ramai. Berbual dan bertanya khabar. Dulu mak selalu cakap saya ni kera sumbang (eh, skrg ni pun masih lagi rasanya). Dan saya tidak pernah terbayang untuk terlibat dalam industri gaharu. Sebelum terlibat dengan gaharu, satu pokok pun saya tak pernah tanam. Serius saya bukanlah orang yang mesra alam. Jenis kera sumbang duduk dalam rumah. Bila saya mulakan operasi produk gaharu di Trolak, ramai yang tak tahu saya ni anak siapa (walaupun saya duduk trolak sudah 29 tahun). Dan lebih teruk saya pun memang tak kenal orang-orang yang tidak kenal saya tu. Kadang-kala rasa serba salah bila pakcik2 famous di kampung datang tapi saya tak kenal. Saya cuba belajar untuk lebih mengambil tahu tentang masyarakat disekeliling saya. Nasib baik PA saya sangatlah ramah tamah dan mesra alam, semua pakcik makcik dan belia dia kenal. Selamat daku :)

Di kesempatan ini, saya ingin menjemput pembaca-pembaca sekalian jika berkesempatan lalu di sekitar trolak ni jemputlah datang. Anda boleh cuba minuman-minuman berasaskan gaharu secara PERCUMA. Welcome Drink. Alamat kami ialah :

No.1, Bangunan PIRF
Felda Trolak Utara
35600 Sungkai, Perak.
(Berhadapan dengan Dewan Orang Ramai Felda Trolak Utara)

*lawatan ladang gaharu 1 (N9)

*lawatan ladang gaharu 1 (N9)

*lawatan ladang gaharu 2 sambil buat tambahan pokok 

*pekerja sedang membuat lubang untuk menanam 

(Gambar dan cerita sangatlah tidak synchronize)


Untuk pertanyaan lanjut berkenaan dengan penanaman gaharu, penyulingan minyak, suntikan, dan juga produk-produk gaharu anda bolehlah menghubungi kami di 05-4321002 (Pejabat)/ 0134335541 (Puan Rina) atau email ke gaharulestary@gmail.com.


Salam di Hari Sabtu,
Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment