Gaharu & Emosi

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua,

Semoga anda semua sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera. Saya alhamdulilah sihat walaupun aktiviti yang sangat-sangat padat. Memandangkan tersangatlah rindu pada blog ini maka saya curi -curi masa update blog. Tulis secara ringkas sahaja.

Dalam keadaan yang begitu penat, emosi sangatlah memainkan peranan yang penting. Dan saya sendiri kurang pandai menguruskan emosi sendiri apabila berhadapan dengan tekanan kerja yang tinggi. Iya itu saya mengaku. Kerana kita ingin memberikan yang terbaik dalam apa jua tugasan yang diberikan maka sedikit sebanyak ia memberikan tekanan kepada kita.Namun begitu saya yakin dalam keadaan tekanan tersebut, kita akan menjadi insan yang lebih kretif. Berfikir pelbagai cara untuk merealisasikan sesuatu yang telah dipertanggungjawabkan. Saya sedaya upaya akan membuat yang terbaik dalam setiap tugasan yang di amanahkan. Bukan tangkap muat atau cincai sahaja.

Pada hari ini, saya diberikan tugasan untuk membuka satu tapak pameran berhampiran pejabat di Trolak Utara. Satu program anjuran Felda sedang diadakan. Memandangkan pempamer yang sepatutnya mempamerkan produk mereka telah menarik diri, pihak FELDA telah memberikan peluang kepada kami untuk membuat pameran tersebut. Dan saya menerimanya dengan berbesar hati dan penuh tanggungjawab. Walaupun saya tidak bersedia. Pagi tadi sebelum program bermula, saya dan team bekerja keras untuk memastikan booth kami cantik dan sedap mata memandang. Alhamdulilah dalam waktu yang singkat dan persediaan yang kurang, kami mampu memberikan pameran yang sangat memuaskan hati.



*Krew yang sedang membantu untuk setup booth



Walaupun program ini kelihatannya kurang mendapat sambutan  kerana promosi yang tidak meluas tetapi saya menerima dan memandang secara positif. Daripada program ini saya dapat mengenali pekerja-pekerja saya di Trolak dengan lebih dekat. Secara lebih personal apabila saya banyak masa untuk bersembang dan mereka bercerita tentang latar belakang kehidupan mereka. Sebelum ini kerana kekangan masa dan juga jarang berada di Trolak (jika ada pun memang sibuk dengan kerja) maka saya tidak mempunyai peluang untuk mengenali secara lebih dekat (walaupun pekerja baru sedikit, kalau ramai tak tahulah macam mana..Haha). Pentingnya hubungan emosi antara majikan dan pekerja, pekerja dengan pekerja dan antara rakan kongsi perniagaan. Masing-masing akan lebih memahami antara satu sama lain. Menghormati dan menghargai.

Setiap perancangan yang Allah aturkan pasti mempunyai hikmah tersendiri. Sama ada kita dapat membacanya atau tidak. Mungkin ini caranya Allah berikan saya peluang untuk lebih mengenali insan-insan sekeliling saya yang banyak memberikan sokongan selama ini.

Dan dalam minggu ini saya mendapat begitu banyak perkhabaran yang gembira. Walaupun dalam keadaan yang penat, terasa segala usaha selama ini berbaloi. Saya yakin bahawa Allah akan berikan apa yang kita usahakan cuma tergantung masa sahaja. Antara cepat atau lambat. Saya yakin saya akan berjaya jika saya dapat meningkatkan usaha dan bekerja lebih gigih. Saya doakan anda juga berjaya. Sama-sama kita berjaya ya.

Sebenarnya saya banyak sangat nak menulis. Blog tempat saya meluahkan rasa. Gembira, sedih, tertekan, kecewa. Bila menulis di sini saya dapat mengurangkan tekanan saya. Lebih baik merepek-repek di blog sendiri daripada meroyan di mana-mana yang tidak berkaitan dengan kita. Oklah, dah nak kena masuk shift jaga booth.

Yang suka merepek,
Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment