Uniknya Pokok Gaharu

Labels:

Pokok karas atau gaharu, memang satu kejadian alam yang unik. Pembentukan gaharu yang terjadi didalam pokoknya tiada siapa yang boleh pastikan kuantiti dan kualitinya, semuanya menjadi rahsia sehinggalah pokok tersebut ditebang dan hasilnya diperolehi. Inilah uniknya pokok gaharu. Penuh misteri dan tanda tanya.

Kerana gaharu bernilai tinggi dan pembentukannya yang misteri, kita mula menjalankan kajian demi kajian untuk merungkaikan segala persoalan. Kini, daripada perolehan daripada hutan semulajadi, kita sudah beralih kepada pnenaman gaharu secara perladangan. Ramai semakin yakin dengan penanaman gaharu apabila wujudnya inokulan yang dipercayai mampu mengaruhkan pembetukan gaharu yang berharga didalam pokok gaharu. Penantian yang lama kini semakin singkat, pembentukan yang tidak pasti kini semakin dipastikan.

Sumber : Presentasi Gaharu Indonesia Jateng

Secara alaminya, jika kita menanam apa-apa pokok dengan baik dan pokok membesar dengan baik, tentulah hasil yang akan diperolehi akan baik. Pembajaan, penyiraman, kawalan penyakit di jaga rapi bagi memastikan penghasilan yang maksimum. Namun kerana keunikan pokok gaharu ini, menjaga pokok dengan baik sahaja tidak menjamin penghasilan gaharu yang terbaik kerana semulajadinya pembetukan gaharu terjadi dalam keadaan stress lalu membentuk resin yang berharga.

Kerana keadaan stress daripada persekitaran (angin, kilat, hujan dll) tidak dapat dikawal oleh keupayaan manusia maka inokulan diwujudkan berdasarkan kepada kajian mikrob yang dipercayai merupakan agen yang membantu pembentukan resin dalam pokok gaharu. Namun begitu, adakah dengan hanya tekanan yang diberikan oleh inokulan mampu menghasilkan gaharu yang bergred tinggi seperti yang kita inginkan? Hanya masa yang akan menentukan.

Suatu masa dulu, penanaman gaharu sinomin dengan konsep 4T - Tanam, Tinggal, Tengok (sekali sekala), Tuai. Namun dengan konsep ini, pertumbuhan pokok gaharu menjadi sangat minimum. Pertumbuhan sangat lambat dibandingkan dengan pokok yang ditanam dan dijaga dengan baik. Namun adakah kebenarannya konsep 4T itu? Mungkin apabila kurang diberikan perhatian, pokok karas mengalami stress seterusnya berusaha untuk memastikan ia terus hidup. Dengan keadaan yang stress begini, mungkin pembentukan gaharunya kelak akan menjadi lebih berkualiti bergabung tenaga dengan teknologi inokulan. :)

Walaupun mungkin kaedah 4T merupakan satu kaedah yang baik bagi meningkatkan kualiti gaharu yang terhasil kelak, namun yang pasti jangka masa yang diperlukan akan bertambah kerana pokok membesar dengan lambat. Macam keadaannya didalam hutan semulajadi yang tidak diberi perhatian. Ia tetap akan hidup dan membesar namun masa yang diambil mungkin semakin lama. Apabila dilakukan secara perladangan bagi tujuan pelaburan, pastilah penanam mahukan hasil yang boleh cepat dituai dan memberikan pulangan yang tinggi. Jika bagi tujuan pemuliharaan didalam hutan, maka mungkin isu ini tidaklah menjadi satu isu yang perlu diberikan perhatian.


Saya menjemput para penanam untuk berkongsi pengalaman anda dengan para pembaca. Semoga ia dapat menjadi panduan untuk penanam baru.

Ok setakat ini dulu. Wasalam.

Ikhlas,
Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment