Mari Menanam Gaharu

Labels: ,

Musim-musim hujan ini memang lah sangat sesuai menanam pokok gaharu ni kan? Jadi kepada yang ingin menanam tu ini adalah masa yang bersesuaian. Hari tu saya dah berkongsi kaedah semaian menggunakan biji pokok karas kan. So bila sudah menyemai marilah kita menanam pula. Jika kita menanam ketika musim hujan, pokok akan mendapat air yang cukupi. Jadi kita tak perlu nak risau sangat peringkat awal jika pokok dapat air yang mencukupi. Ye lah kan, pokok dari polibeg di alihkan ke kawasan lapang akan mengalami sedikit culture shock. Nak bersaing sumber nutrien. Nak bersaing sumber air. Jika pokok telah mendapat keperluan yang mencukupi, InshaAllah peratus untuk pokok tersebut membesar sebagai juara adalah lebih tinggi :)

Orang cakap kaedah menanam gaharu ini simple sahaja. Macam menanam pokok lain-lain juga. Memang betul namun begitu, bagi pokok karas kita perlulah menanam lebih dalam sedikit bagi mengelakkan pokok tumbang. Kaedah menanam langkah demi langkah boleh rujuk di entri ini.




Jika anda malas hendak menanam sendiri dan malas nak serabut-serabut dengan pelbagai urusan penanaman pokok gaharu ni boleh hubungi kami di Gaharu Lestari Resources Sdn Bhd ( 05-4321002/ 013-4335541) untuk kami bantu anda menyelesaikan permasalahan ini. Jangan pening-pening kepala lagi ye. Tapi selepas itu, anda kena lah jaga. Buat masa ini kami tidak menyediakan perkhidmatan pemantauan (monitoring) pokok selepas di tanam. InshaAllah harga yang kami tawarkan adalah sangat berpatutan. Perkhidmatan yang kami tawarkan ialah :

1)Pembekalan anak pokok ( spesis dan ketinggian boleh pilih : A.malaccencis, A.subintegra dan A.sinensis)
2) Perkhidmatan penamanan yang merangkumi membuat lubang , pembajaan awal, pancang, dan juga menanam. 



Ala kenapa tulis pasal menanam pokok gaharu, tanam tak susah yang susah ialah nak suntik pokok, nak proses dan nak jual di mana. Lebih baik Cik Aminah tulis berkenaan hal tersebut bukan asyik-asyik tulis pasal menanam. --> Mungkin ramai yang cakap dalam hati macam ni kan, tambah2 pembaca-pembaca blog ini yang telah mengikuti blog ini dari awal dan sudah menanam mungkin sudah sampai masa untuk tuai :P 

Kalau yang dah menanam, terdetik di hati berkenaan hal ini saya anggap ia logik.
Tapi kepada yang belum buat apa-apa, saya cadangkan pergi tanam dulu ye :)

Bermulalah walaupun sedikit. Kalau tak menanam sekarang, bila lagi kan? 

Comments (0)

Post a Comment