Kaedah Menanam Pokok Karas

Labels:


Pada hari ini saya ingin berkongsikan dengan semua berkenaan dengan kaedah menanam pokok karas. Kaedah menanam amat penting sebagai permulaan kepada penghasilan pokok yang berkualiti. Gambarajah di atas menunjukkan secara jelas kaedah penanaman pokok karas. Jarak penanaman yang dicadangkan buat masa ini ialah 3m x 3m. 

Langkah-langkah :

1. Untuk permulaan, anda perlulah mengorek tanah  dengan kedalaman dan lebar sekaki.
2. Kemudian, masukkan baja organik sebanyak 200g ke dalam lubang yang telah disediakan. Anda bolehlah menggunakan baja organik yang bersesuaian. Contohnya, tahi ayam yang telah diproses dan sebagainya.
3. Selepas itu, masukkan 40g penggalak akar (CIRP) dan furadan sebanyak 20g. Campurkan bahan-bahan tersebut dan biarkan selama beberapa hari.
4. Kambus semula setengah dari lubang tersebut, kemudian baru letakkan anak pokok yang telah dikeluarkan daripada polibeg. Pastikan anak pokok yang dipilih untuk penanaman adalah sihat.
5. Anda dinasihatkan menganggarkan selepas selesai menanam maka akan tiba musim hujan (tengkujuh). Pemilihan waktu yang sesuai akan membantu proses pertumbuhan anak pokok karas yang baru mula ingin belajar hidup dikawasan terbuka seperti yang dilakukan secara perladangan.


Selamat Mencuba !!

* credit to En Wan Suhaimi for picture.

Ikhlas,
Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment