Memulakan Tanaman Gaharu

Labels:

Ramai yang sering bertanya apakah langkah pertama yang perlu dilakukan sebelum memulakan tanaman gaharu atau karas ini. Mereka berminat untuk melibatkan diri dengan penanaman karas namun buntu langkah seterusnya yang perlu dilakukan.
      
         Kepada siapa perlu mereka rujuk untuk dapatkan maklumat ?
        Sesuaikah tanah yang dimiliki bagi tanaman karas ?
        Berapakah modal permulaan untuk perladangan karas (skala kecil)?
        Bagaimana dengan pasaran gaharu ini? Dah tanam nanti tak de pembeli kan rugi...


Pelbagai-bagai soalan menerpa ke fikiran. Internet pula memberikan lambakan maklumat sehinggakan tidak tahu mana yang perlu diikuti. Fikiran makin berserabut dengan sembang-sembang kosong bersama teman-teman tentang potensi perladangan karas ini.

Pada pendapat saya, memiliki ilmu berkaitan gaharu sangatlah penting sebelum kita melibatkan diri dalam sesuatu perkara terutamanya melibatkan pelaburan jangka masa panjang. Pasti kita tidak mahu menyedari kesilapan yang dilakukan setelah hampir masa untuk menuai hasil kelak. Walaupun itu merupakan satu pengalaman berharga, namun berapa orang yang mampu bersabar apabila pelaburan yang ditunggu akhirnya tidak mendatangkan hasil. Kalau kita telah kaya raya mungkin pelajaran ini mampu dihadapi dengan hati yang lebih tenang. Namun jika segala masa, tenaga dan wang ringgit telah dicurahkan untuk perkara tersebut pasti kesabaran sangat teruji.

Jadi cadangan saya kepada sesiapa yang berminat untuk memulakan perladangan karas/gaharu, peruntukanlah modal yang terawal sekali adalah dengan menghadiri mana-mana bengkel atau seminar yang dianjurkan oleh badan-badan kerajaan atau syarikat-syarikat persendirian. Dengan menghadiri seminar ini, anda akan menjiwai perkara yang bakal anda lakukan. Anda dapat mempertimbangkan bahawa adakah ia bersesuaian dengan anda. Dan yang paling penting anda dapat bertemu dengan peserta lain yang mungkin telah terlibat dengan perladangan karas dan bolehlah anda mendapatkan gambaran yang lebih jelas tentang perladangan karas ini.


 Terdapat pameran produk dan anda boleh lihat sendiri produk dari gaharu.

Contoh anak pokok karas. Anda boleh pegang dan lihat secara real kepada yang belum mengenali pokok karas.

Lawatan ke tapak tanaman. Jika bernasib baik anda akan ditunjukan teknik inokulasi yang digunakan (bergantung kepada penganjur seminar yang anda hadiri)

Anda juga sesetengah penganjur membuat lawatan ke kilang memproses. Jadi anda boleh melihat sendiri bagaimana gaharu diekstrak menjadi minyak gaharu.


Jika sekadar anda mengumpul maklumat daripada internet, saya khuatir anda tidak mendapat gambaran sebenar keadaan yang bakal dilalui. Adalah lebih baik anda menghadiri mana-mana bengkel supaya segala persoalan boleh anda lontarkan agar anda dapat meyakinkan hati anda bahawa "ya, ia memang sesuai dengan diri saya, saya mahu lakukan dan saya sudah bersedia untuk melakukan".

Kepada mana-mana pihak yang menganjurkan bengkel atau seminar gaharu, anda bolehlah emailkan maklumat berkaitan dengan seminar anda untuk saya umumkan dilaman blog ini. Secara percuma. Sekurang-kurangnya ia boleh menjadi rujukan kepada pengunjung yang ingin menghadiri seminar gaharu. Saya juga akan cuba mendapatkan maklumat terkini berkaitan seminar dan bengkel yang akan diadakan. Semoga ia dapat membantu kepada sesiapa yang bakal memulakan perladangan gaharu.

p/s : kursus gaharu bukan hanya untuk yang baru ingin memulakan perladangan karas sebaliknya yang telah memulakan juga kerana disetiap kursus pasti ada kelebihan dan ilmu baru yang akan dipelajari :)

p/p/s : Pihak saya tidak menganjurkan sebarang kursus gaharu. Pada masa akan datang insyaAllah.

Ikhlas,
Aminah Saad

Comments (2)

Salam tuan...

Nak beli, x...
1,200 btg gaharu siam usia 3tahun.
RM200,000-00 bersih.

DIBERI PERCUMA :
30 batang pokok matang yang telah diinokulan.
Kayu matang nie, buat kayu minyak boleh lah...teras, kalau ader,dapat percuma jugak lah..

SMS : 0133184000.

(Nak jual pasai nak luaskan lagi kebun gaharu & nak beli dapur proses minyak sendiri.)

saya berminat utk memulakan projek penanaman gaharu ni..tp x tau mcm mne nk mulakan...sesiapa yg boleh membantu boleh la email saya
johari_nurdin@yahoo.com saya ada tanah seluas 5 ekar..agak2 berapa batang pokok yg boleh ditanam tu??

Post a Comment