Serangan Atteva Sciodoxa

Labels:

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Beberapa entri sebelum ini secara berturut-turut saya banyak menyentuh berkenaan inokulan yang akan disuntik kepada pokok karas bagi pembentukan teras. Secara spesifiknya saya memperkatakan tentang inokulan hasil ciptaan Prof Ku Halim bersama-sama Southern Valley Sdn Bhd iaitu 4-Moon Booster. Nampaknya, begitu ramai yang berminat terhadap isu ini kerana ia merupakan faktor penting dalam penghasilan teras.

Namun begitu, dalam keghairahan kita memperkatakan tentang inokulan ini, kita sepatutnya turut memandang isu-isu lain yang juga penting dalam memastikan usaha yang dijalankan mencapai tahap yang diinginkan. Tanpa pertumbuhan pokok karas yang baik, pasti hasil yang akan diperolehi juga tidak seperti yang diharapkan. Penjagaan dan pengurusan ladang yang baik dapat menyumbang kepada hasil yang baik.

Pada hari ini, saya ingin menyentuh tentang satu permasalahan yang mungkin dihadapi oleh sesetengah penanam gaharu iaitu serangan "ulat harimau" atau secara saintifiknya dikenali sebagai Atteva Sciodoxa. Saya mendapat maklumat bahawa serangan ulat harimau ini boleh menyerang pokok karas dan menghabiskan daunnya dalam masa yang singkat. Ulat harimau ini memang sering menyerang pokok yang ditanam secara perladangan seperti pokok tongkat Ali juga. Jika hal ini tidak dapat dibendung, maka usaha yang dilaburkan akan sia-sia.

Saya sendiri tidak mengalami permasalahan serangan ulat harimau ini, namun begitu atas pertanyaan saya cuba mencari penyelesaian kepada permasalahan ini. Semoga sedikit sebanyak ia boleh mengurangkan kekusutan yang melanda para penanam gaharu ini.




Kaedah Mengatasi 

1. Semburkan menggunakan Malathion.
2. Jika ingin menggunakan kaedah organik, boleh semburkan dengan cecair serai wangi. Namun, ia tidak mampu untuk menghapuskan ulat harimau ini. Ia hanya menghalau ulat ini, jadi pemantauan yang lebih kerap perlu dilakukan.

Harap cadangan ini dapat membantu mereka yang sedang menghadapi permasalahan ini. Terima kasih kepada En Harun atas perkongsian gambar.

Sekian, terima kasih.

Salam Hormat,
Aminah Saad

Comments (2)

saya sendiri ada alami kes ni
beli racun utk daun sayur sembur....
pastu rajin2 laaa membakar kasi asap2 kebun
tapi ulat ni kjp ilang..pastu dlm 6 bulan lepas tu ada blk..tapi bilangan makin kurang laaaa

saya tertarik dengan pandangan dari jahaniwalit.com... mungkin kita boleh bina atau sewakan tapak untuk rumah walit. secara tidak langsung mungkin rimau kecik nie akan dimakan....so mcm mana ? ada pendapat lain??

Post a Comment