Orang Kata Tanam Gaharu Boleh Jadi Jutawan....

Labels: ,

Yeay, maknanya Cik Aminah dah jutawan la ye?


*Pondok bertangga pokok gaharu. Canggih kan?..Haha

Siapa cakap mudah begitu je nak jadi jutawan. Tapi orang kita memang suka bab-bab jutawan ekpress ni. Dah tak nak kaji dah betul atau tidak. Bagaimana proses secara lengkap. Apa faktor-faktor lain. Ada risiko tak. Hmm, yang penting aku tanam lepas 7 tahun aku jadi jutawan. Yang lain aku tak mahu ambil kira. Siapa yang promote dekat aku tentang pokok gaharu jadi jutawan ni WAJIB bertanggungjawab. Aish, pelik bin ajaib kan. Keputusan dia tapi orang lain pula yang kena bertanggungjawab.

Hehe.

Sebenarnya saya tidaklah menyokong segelintir penjual anak pokok yang mengambil kesempatan atas kelemahan orang-orang kita yang mudah teruja ini. Saya juga tidaklah mengatakan bahawa tanam gaharu ini tidak boleh jadi jutawan. Memang boleh tapi ada langkah-langkahnya, ada kaedah nya. Bukan setakat tanam lepas tu lepas tangan tak mahu ambil tahu dah. Itu namanya memang terjun gaung. Bila pokok gaharunya tak terjual semua orang terkena tempias. Pengusaha gaharu lain yang tiada kaitan pun sama-sama kena. Eh tak baik lah macam tu Cik Abg Cik abg semua (sebab yang tanam ni kebanyakkannya lelaki, perempuan lebih suka guna je produk gaharu tu terutama perfume..hihi). Dan janganlah kerana tanam 10 pokok kita dah berharap jadi jutawan. Hmm,masalah negara nih.

Saya pun rasanya tak layak lagi nak menulis pasal jutawan gaharu ini sebab saya bukanlah jutawan lagi. Nanti ajaran sesat pula. Namun begitu, saya boleh kongsikan Beberapa Langkah Menjadi Jutawan Gaharu pada entri saya akan datang. Boleh timbang-timbangkan. Entri hari ini saya ingin membincangkan tentang penghasilan gaharu yang boleh dijana jika kita terlibat secara sampingan atau kecil-kecilan. Rujuk entri saya sebelum ini.

Pada hari ini kita buat pengiraan bagi yang membuat penanaman gaharu sebanyak 40 pokok (bergantung kepada pengiraan modal bagi entri yang lepas). Yang buat besar-besar kita kira lain hari ye. Sebab bagi pengusaha besar-besaran kos yang terlibat juga berbeza dengan yang membuat penanaman secara kecil-kecilan. Hari ini kita buat pengiraan yang modalnya kurang daripada RM 1000.


Ihsan Gambar : Puan Zuraidah (Stokis Temerloh) yang telah mulakan penanaman Gaharu disekeling rumah. Tahniah !!


Anggaran Hasil Untuk 40 Pokok (Kaedah Bamboo Stick)

Anggaran Suntikan 1 pokok

Jumlah Stikc yang digunakan = 50 stick
Jumlah lubang yang dihasilkan = 150 lubang
Setiap lubang menghasilkan = 10 g teras
Jumlah teras yang terhasil = 1.5 Kg

Harga pasaran teras selepas suntikan 2 tahun ialah RM 1500 x 1.5kg = RM 2250
Jika kita membuat penanaman sebanyak 40 pokok = RM 90,000 (Jualan)
(Anggaran pada kadar paling minimum)

Kos Suntikan 

1 paket 100 stick = 2 pokok
40 pokok = 20 paket
Harga pasaran Bamboo Stick = RM 150 x 20 paket = RM 3000
Upah suntikan RM 50/paket = Rm 50 x 20 = RM 1000
Upah tebang dan Carving = RM 80/pokok x 40 = RM 3200
Jumlah Kos Suntikan = RM 7200

Modal bagi 40 pokok bagi kaedah 1 entri yang lepas = RM 820
Modal Keseluruhan = RM 8020 ( tempoh 7 tahun sehingga Tuai)

Keuntungan = RM 81,980

Ok tak ? Dengan penanaman sekitar kawasan rumah kita boleh menjana sehingga RM 81,980 dalam tempoh 7 tahun. Kalau kita tanam bunga, dapat cantik. Tapi kalau kita tanam gaharu, dapat hasil juga. Hehe. Jangan lah balik rumah buang semua pokok bunga-bungaan pula ya sebab nak tanam gaharu. Ikut kesesuaian rumah anda. Bunga-bungaan pun perlu juga kan untuk kecerian rumah. Jika anda mampu menanam 10 pokok sahaja potensi pulangan anda ialah RM 20,495. Rasanya dah ok la tu kan walaupun belum boleh capai status jutawan. Hehe.

Boleh la order pokok sekarang ye hantar WA/Wechat ke 0134335541 --> promote sat.

InshaAllah Gaharu Lestari Resources Sdn Bhd merupakan syarikat yang menjalankan perniagaan gaharu secara telus dan konsisten. Kami mempunyai Nursery (Sungai Serdang, Kapar), Tempat Pemprosesan Produk (Felda Trolak Utara, Sungkai, Perak) dan Pemprosesan Minyak Gaharu, Tanah Merah, Kelantan. Kami juga menghasilkan inokulan bagi tujuan penghasilan minyak dan teras gaharu.


Comment (1)

Saya suka saya suka...!

Post a Comment