Minyak Gaharu Berkualiti Tinggi



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua,
Saya tengah mengantuk ni. Nak tidur rasa macam tak produktif la pula, so ambil peluang menulis di blog kesayangan hati ni :)

Selalunya apabila kita bercakap tentang pokok gaharu apakah perkara
yang paling sinonim akan orang perkatakan? Orang kaitkan gaharu dengan apa?
Ok ini soalan paling kacang goreng. Bila buka je topik gaharu orang akan kaitkan dengan perfume. Dengan wangian. Maksudnya berkaitan dengan wangi-wangian. Walaupun ramai yang tidak pernah bau Pati Minyak Gaharu (PMG) yang asli namun semuanya dikaitkan dengan wangian. Kebanyakkan kawan-kawan saya yang tidak pernah bau PMG dan bila diberikan untuk bau PMG ni pasti akan kata baunya sangat busuk :P

Hai, busuk busuk pun harganya tidak busuk okey. Dan ia digunakan untuk menghasilkan minyak wangi bertaraf antarabangsa dengan harga yang mahal. Di Negara Arab juga Oudh Perfume adalah wangian yang sangat disukai dan harganya juga tinggi. Weee

Untuk mendapatkan PMG yang berkualiti tinggi bukanlah suatu perkara yang mudah. Banyak proses yang perlu dilalui sebelum PMG dihasilkan. Tidak pelik lah jika harga PMG juga sangat mahal. Bermula daripada sumber bahan yang sukar diperolehi dan langkah demi langkah menghasilkan PMG ini bukan satu yang mudah.

Gaharu Lestari Resources Sdn Bhd kini sudah kembali memulakan operasi penyulingan PMG. Walaupun saya bukanlah yang memantau proses ini namun sedikit sebanyak saya tahu jugalah kan?. Tak kan tak nak ambil tahu langsung. Hari ini sambil saya ngantuk-ngantuk ni, jom saya kongsikan serba sedikit langkah menghasilkan PMG yang bernilai tinggi ini.

Langkah 1: Mengumpul bahan mentah dan meracik. Keringkan kayu sebelum ke langkah seterusnya.




Langkah 2 : Grind kayu sehingga hancur dan halus.

Langkah 3 : Rendam kayu gaharu yang sudah di grind ke dalam tong drum. Biarkan selama 2 minggu.




Langkah 4 : Setelah 2 minggu diperam, pindahkan ke dalam dapur memasak gaharu. Tutup dengan kemas di sekitar dapur tersebut.

Langkah 5 : Proses memasak PMG ini mengambil masa selama 3 hari. Ia di masak secara berterusan sehingga titisan minyak dihasilkan. Bagi setiap 10 kg bahan mentah boleh menghasilkan 1 tola (12ml) PMG. Gigih tak orang yang buat PMG ni? Hihi :)

Langkah 6 : PMG yang terhasil akan diasingkan daripada air sulingan. PMG yang di simpan lebih lama di dalam tempat yang gelap akan menghasilkan PMG yang lebih berkualiti.

Langkah 7 : Keluarkan hampas kayu gaharu yang telah disuling. Keringkan dan boleh di bungkus untuk jualan juga. Buat masa ini harga bagi sekilo hampas gaharu kering ialah RM 5. Untuk kuantiti banyak mestilah boleh murah lagi kan :)



Proses pengeringan hampas kayu gaharu yang telah disuling


Taddaaa.. PMG sedia untuk dijual. Lai lai...Harga PMG kami ialah RM 450- RM 600/tola (bergantung kuantiti). Beli lagi banyak lebih berbaloi-baloi. Buat masa ini kami hanya mampu untuk membekalkan 1.08 liter sahaja setiap bulan. Kepada pengusaha-pengusaha PMG yang menghadapi masalah untuk mencari pasaran PMG sila hubungi saya. Saya tidak menjanjikan akan membeli PMG anda tetapi inshaAllah jika ada peluang untuk membekalkan PMG tersebut dalam kuantiti yang banyak maka saya akan hubungi anda. Boleh email quotation syarikat anda ke gaharulestary@gmail.com 


Ini contoh botol yang dijual secara runcit. 
Untuk belian borong kami gunakan botol tola yang biasa sahaja.

Gaharu Lestari Resources Sdn Bhd merupakan Gold Supplier di Alibaba.com. InshaAllah kami boleh dipercayai dan tidak perlu ragu-ragu berurusan dengan kami. Kami juga sentiasa mencari trusted business partner. 



Akhir kata, saya ingin menjemput anda semua sahabat-sahabat gaharu dan bukan gaharu sekalian untuk ke Seminar Gaharu Kebangsaan di Kuala Terengganu pada 13-14 November 2014. InshaAllah, Gaharu Lestari Resources Sdn Bhd juga akan berada di program tersebut. Rasanya ini lah kemunculan pertama kami dengan menyertai program-program sebegini. Dan kami memang jarang-jarang ke Terengganu. Boleh la kita berjumpa dan bertukar-tukar menu masakan..eh silap bertukar-tukar pengalaman dalam gaharu :)


Sekian, Semoga berjumpa lagi.

Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment