Faktor Kematian Pokok Gaharu

Labels:

Apabila memulakan penanaman gaharu, terdapat beberapa faktor lain yang akan mempengaruhi pertumbuhan pokok gaharu selain daripada spesis, jenis tanah dan kaedah pengurusan yang baik iaitu :-

1) Kadar kematian pokok menjadi tinggi apabila pokok yang ditanam kurang daripada 1kaki kerana kadar kesediaan pokok masih rendah untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekitarnya. Perumpamaannya seperti bayi yang baru lahir dan didedahkan kepada panas matahari yang terik, pasti ia tidak mampu lagi untuk menyesuaikan diri. Terkejut dan akan memberikan kesan negatif kepada pertumbuhannya.

2) Keadaan yang terlalu redup (shady area) juga akan melambatkan pertumbuhan pokok gaharu. Walaupun pada tahun pertama, keadaan yang paling sesuai bagi pertumbuhan pokok gaharu ialah dikawasan yang teduh iaitu hanya menerima 40% cahaya matahari sahaja. Oleh itu, apabila mengamalkan kaedah "open planting" maka mungkin kita akan mendapati pertumbuhan pokok adalah agak perlahan pada peringkat awal berbanding ditanam dikawasan yang agak teduh. Namun pada tahun kedua dan seterusnya, kaedah terbuka adalah sangat perlu kerana pokok gaharu merupakan spesis yang memerlukan cahaya matahari yang banyak (light demanding) sehingga 70%.


*****************************  PERHATIAN ************************************

Kepada sesiapa yang berminat dan berkesempatan untuk menghadiri kursus gaharu- Gaharu Lestari Resources pada 15 Julai 2012 sila SMS nama anda ke 018-2306585. Maklumat kursus adalah seperti disini.





Comments (0)

Post a Comment