Faktor Pembentukan Gaharu

Labels:

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua,

Wah semuanya masih mood bercuti ya? Esok akan mula bertugas kembali. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan "Salam Maulidur Rasul" kepada semua yang beragama Islam. Semoga kita terus mencontohi Rasulullah S.A.W dalam kehidupan seharian kita. 

Pada hari ini saya ingin menulis sedikit berkenaan dengan faktor yang mempengaruhi pembentukan gaharu. Banyak faktor yang mempengaruhi pembentukan gaharu sehinggakan ia menjadi satu komoditi yang sangat berharga. Pastilah usaha yang bersusah payah hasilnya juga lumayan kan? Jika mahu senang, mungkin hasilnya juga kurang :)


Pembentukan teras/gaharu dilihat sangat berkait rapat dengan jenis inokulan yang digunakan. Jadi tidaklah menjadi suatu yang pelik jika kebanyakkan pengusaha gaharu sangatlah berminat terhadap topik ini. Dan bertambah tidak pelik jika wujud berbagai jenis inokulan sama ada yang tulen atau tiruan untuk mengaburi para pembeli. Penjual itu hanya mengambil kesempatan atas keghairahan orang-orang kita mencari inokulan bagi membuat suntikan pada pokok mereka. Mereka lebih mengambil kesempatan apabila kesan pembentukan gaharu ini bukanlah overnight proses jadi setelah servis dan bayaran dibuat, mereka menghilangkan diri. Jadi atau tidaknya teras tersebut mereka sudah tidak ambil peduli.

Jika saban hari, perkara inilah yang berlaku maka makin kurangkan individu atau kumpulan yang ingin melibatkan diri dengan industri ini. Oleh itu, jadilah pengusaha yang lebih bertanggungjawab terhadap segala perkhidmatan yang telah kita tawarkan. Janganlah menghilangkan diri setelah menerima bayaran. Ohh, terpanjang pulak saya menulis tentang inokulan ni. Ok berbalik kepada topik asal yang ingin kita bincangkan iaitu faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan gaharu ialah :

1) Spesis penghasil gaharu - setiap spesis mempunyai keupayaan dan ciri-ciri yang berbeza. Oleh itu, setiap spesis akan menghasilkan teras yang berbeza kualiti, kuantiti dan tempoh pembentukannya. Pendapat tentang gaharu yang terbentuk dalam pokok spesis penghasil gaharu ini juga berbeza-beza. Dengan kajian yang lebih mendalam kita akan mendapatkan maklumat yang lebih tepat.

2) Jenis tanah - faktor tanah juga penting dalam pembentukan teras gaharu. Seperti yang kita ketahui ciri-ciri tanah berbeza dan pastilah ia memberi kesan terhadap pembentukan gaharu. Nutrien pada tanah, jenis mikrob, kondisi tanah dan sebagainya. Ada juga yang kita perhatikan pokok pada kawasan yang sama, spesis yang sama tapi penghasilan gaharu masih berbeza, mungkin faktor lain telah mengambil tempat :)


3) Keadaan pokok (umur, kesuburan, pertumbuhan) - keadaan pokok juga mempengaruhi pembentukan teras. Bagi perladangan, amalan silvikultur yang baik akan menghasilkan pokok yang berkualiti. Pertumbuhan yang baik dapat menghasilkan pokok yang boleh dituai dengan lebih awal. Ia dapat mengurangkan kos seterusnya meningkatkan turnover bagi setiap pokok. 

4) Inokulan yang digunakan - ini sudah semestinya tidak dapat dinafikan lagi :)

5) Teknik inokulan (kaedah suntikan, jumlah dos yang digunakan dll) - selain jenis inokulan yang baik, teknik yang digunakan mempengaruhi pembentukan teras. Kini, kita lihat pelbagai teknik digunakan dari membuat satu lubang hingga membuat banyak lubang hingga ke atas pokok. Jumlah dos yang digunakan juga pasti berbeza antara pokok perladangan dengan pokok yang tumbuh secara semulajadi. Sy rasa masih banyak gap yang perlu kita selidiki bagi mendapatkan satu formula standard bagi memudahkan penanam pada masa akan datang.

6) Tempoh inokulasi - semakin lama tempoh inokulasi semakin tinggi kualiti teras yang terbentuk. Namun begitu, jika tujuan utama ialah bagi pemprosesan minyak saya rasa tidak perlulah tunggu begitu lama. Jangan sampai dapur tak berasap pula :P

7) Cuaca dan persekitaran

Ok, saya rasa setakat ini perkongsian saya. Jemput sahabat2 sekalian berkongsi ilmu yang anda tahu. Kita sama-sama berkongsi ilmu agar industri kita akan lebih baik dari masa ke semasa. Jangan kita risaukan ilmu kita akan berkurangan apabila dikongsi kerana insyaAllah ilmu yang dikongsi akan menjadi lebih berkat.

Semoga berjumpa lagi.

"If we do not plant knowledge when young, it will give us no shade when we are old"

Ikhlas,
Aminah Saad

****************************************************************************************
Tarikh : 25 Februari 2012
Masa : 8 pagi - 5.30 petang
Tempat : Auditorium 2, UITM Jengka, Pahang
Yuran : RM 250
Hubungi : Pn Nazariah (019-9963397)

*Pembayaran boleh dibuat kepada Nazariah Zainal Abidin - Maybank (151306735784) / CIMB (14300073652520)
* Atau atas nama syarikat : Gaharu Lestari Resources (1-00-5511-00005525-8) - Agrobank
*Kepada peserta yang jauh, kami boleh menguruskan penginapan anda mengikut jenis penginapan yang ada (sewa penginapan tidak termasuk dalam kadar yuran yang dikenakan).
*Untuk peserta yang telah mendaftar, jika anda ingin membatalkan penyertaan, anda boleh refund yuran yang telah dibayar jika pembatalan dibuat 10 hari sebelum tarikh kursus.

******************************************************************************************


Comments (0)

Post a Comment