Tahan Lasak

Labels:


Pokok gaharu merupakan satu pokok yang tahan lasak, ia mampu hidup dalam keadaan yang ektrim. Tetapi tidak dapat di nafikan ada juga yang mati kerana tidak mampu beradaptasi dengan keadaan sekeliling. Kematian anak pokok yang ditanam diladang mungkin berpunca apabila proses hardening tidak dilakukan. Jadi sesetengah pokok yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan keadaan akan mati.

Gambar di atas menunjukkan pokok gaharu yang mampu hidup walaupun keadaan yang sangat panas dan juga tanah yang sangat compact. Ini menunjukkan bahawa gaharu merupakan spesis yang tahan lasak. Namun begitu, dalam konteks perladangan yang mementingkan hasil pengeluaran dan pulangannya kelak, pastilah pembesaran yang terbaik yang kita mahukan. Kita tidak perlu untuk uji pokok gaharu yang kita tanam tersebut tahan lasak atau tak kecualilah kita sedang buat kajian. Keadaan ekstrim mungkin masih membolehkan pokok gaharu hidup namun kesannya ialah pertumbuhan yang terbantut dan batang yang kecik.

Jika pertumbuhan baik maka kita pun bolehlah menuai hasilnya lebih cepat :)

Pada pendapat saya, faktor terpenting dalam perladangan karas ialah pembangunan ladang yang baik diikuti dengan pembentukan teras oleh suntikan inokulan. Gabungan keduanya menghasilkan produk gaharu yang berkualiti dan mampu meningkatkan pulangannya kelak :)

Jika ladang baik + suntikan yang baik = $$$$$

Yang pastinya penanaman gaharu sangat penting dimulakan dari sekarang. Jangan sampai satu tahap apabila pokok liar sudah pupus, kita hanya termangu dan tidak dapat berbuat apa-apa. Mulakan tanaman gaharu anda sekurang-kurangnya disekitar rumah anda :)


" Start something is always BETTER than not start at all "




Ikhlas,
Aminah Saad

****************************************************************************************
Tarikh : 25 Februari 2012
Masa : 8 pagi - 5.30 petang
Tempat : Auditorium 2, UITM Jengka, Pahang
Yuran : RM 250
Hubungi : Pn Nazariah (019-9963397)

*Pembayaran boleh dibuat kepada Nazariah Zainal Abidin - Maybank (151306735784) / CIMB (14300073652520)
* Atau atas nama syarikat : Gaharu Lestari Resources (1-00-5511-00005525-8) - Agrobank
*Kepada peserta yang jauh, kami boleh menguruskan penginapan anda mengikut jenis penginapan yang ada (sewa penginapan tidak termasuk dalam kadar yuran yang dikenakan).
*Untuk peserta yang telah mendaftar, jika anda ingin membatalkan penyertaan, anda boleh refund yuran yang telah dibayar jika pembatalan dibuat 10 hari sebelum tarikh kursus.

******************************************************************************************


Comments (0)

Post a Comment