Musim Semaian Biji Benih

Labels: ,

Assalamualaikum dan Selamat tengahari untuk semua,

Dah lama tak mencoret sesuatu di blog ini. Kesibukan, masalah kesihatan, urusan keluarga menjadi halangan untuk saya menulis sesuatu di sini. Alhamdulilah hari ini diberi sedikit ruang masa untuk mencatat sesuatu di sini. Hari ini saya nak tulis berkenaan semaian biji benih. Seminggu dua ni memang agak sibuk dengan proses semaian. Dari semaian biji hingga ke peringkat nak mengalihkan biji yang telah bercambah. Alhamdulilah nampaknya banyak yang menjadi. 

Ada juga yang membuat semaian tetapi tiada yang tumbuh lalu pembekal biji benih disalahkan kerana membekalkan biji benih yang tidak berkualiti pada pandangan mereka. Saya akui pada awal penglibatan kami juga gagal untuk membuat semaian dengan baik. Beli sekilo biji yang tumbuh hanya beberapa sahaja. Cuba dan cuba lagi kaedah yang lain sehingga berhasil. Walaupun kelihatan kaedah kami ini agak "mahal" kerana perlu lebih teratur tetapi InsyaAllah puas hati. Boleh lihat gambar2 semaian awalan dibawah ni. 


Biji yang telah dikopek daripada buah

Tray yang sudah siap dimasukkan biji gaharu

Proses memasukkan biji benih ke dalam potting tray

Rak semaian kami memudahkan lebih banyak tray semaian boleh digunakan

Nampak lebih kemas kan? 


Anak pokok mula bercambah ..Yeay, seronok tengok :)





Best tak tengok anak2 pokok yang hidup bercambah ni?? Rasa sedap je mata memandang. Berbaloi penat lelah mengopek dan menyusun biji dalam tray semaian. 

Ada yang nak dapatkan manual ringkas semaian biji gaharu ni?
Jika anda berminat boleh email saya di gaharulestary@gmail.com dengan subject : Manual semaian

Ok, nampak tak pemalas juga sebenarnya nak menulis panjang-panjang. So sy stop dulu. 

Jumpa lagi next entri :)

Comments (0)

Post a Comment