Bengkel Gaharu Lagi

Labels:

Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) dengan kerjasama Fakulti Perhutanan Universiti Putra Malaysia sekali lagi mengadakan satu bengkel teknik kultivasi gaharu. Kepada yang sering bertanya berkenaan dengan kursus/bengkel, jika anda berkelapangan maka sudi-sudikanlah untuk menyertai bengkel ini. Maklumat berkenaan bengkel ini adalah seperti dibawah :

Tarikh : 27-28 September 2011
Tempat : Hutan Simpan Ayer Hitam, Puchong, Selangor
Yuran Penyertaan : RM 300
TEMPAT ADALAH TERHAD KEPADA 50 PESERTA SHJ !!!!


Kepada yang memang sedang ternanti-nantikan untuk menghadiri kursus maka anda perlu bergerak pantas dan daftar diri anda sekarang. Ingat, jumlah perserta hanya terhad kepada 50 peserta sahaja. Yuran hanya RM 300 untuk 2 hari, memang tidak harus dilepaskan bagi menambah ilmu anda dalam bidang ini.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan dengan kursus ini, anda boleh lawati laman web MTIB atau jika masih kurang jelas, jangan malu-malu untuk terus menghubungi mereka. Walaupun makluman ini agak lambat, namun mudah-mudahan ada yang masih berkesempatan utk menyertai bengkel ini. InsyaAllah.

Antara topik yang akan dibincangkan :

Pengenalan dan polisi penguatkuasaan Semenanjung Malaysia.
Pemilihan anak benih, silvikultur dan konsep penubuhan ladang.
Pengalaman penubuhan ladang dan penghasilan gaharu.
Analisa ekonomi perladangan karas dan penghasilan gaharu.
Peluang dan cabaran industri gaharu Malaysia.
Kaedah inokulasi teras dan penuaian.
Kaedah pemeringkatan dan pemprosesan minyak gaharu.
Polisi dan perundangan perladangan gaharu Malaysia.

Semoga anda mendapat manfaat dari bengkel yang bakal dihadiri. Saya yakin banyak ilmu-ilmu baru yang akan dipelajari menerusi bengkel ini dan dapat anda aplikasikan jika anda berhasrat untuk menceburi bidang ini. Jangan berkira untuk membuat pelaburan terhadap ilmu, kerana ilmu yang salah akan menelan kos yang lebih tinggi. Fikir-fikirkanlah !!


Ikhlas,
Aminah Saad

Comment (1)

Assalammualaikum... ada lagi tak bengkel seperti diatas untuk saya turut serta di masa hadapan

Post a Comment