Yang Mana Satu?

Labels:

Jika diberi pilihan, spesis manakah yang menjadi pilihan anda?

A. Aquilaria crassna

B. Aquilaria hirta

C. Aquilaria Sub-Integra

D. Aquilaria malaccencis

Sila buat pilihan anda. Atas dasar apakah anda membuat pilihan tersebut. Adakah kerana nama tersebut lebih best dari biasa atau sekadar teka-teka sahaja. Pada hari ini, saya ingin berkongsikan satu maklumat dengan semua pembaca.

Menurut persidangan Gaharu Sedunia yang berlangsung di Vietnam (2004), spesis sub-integra telah di isytiharkan sebagai spesis yang menghasilkan gaharu yang bermutu tinggi dengan gred tertinggi. Jadi mungkin anda boleh memilih spesis ini untuk dipertimbangkan sebagai tanaman diladang gaharu anda.

Namun begitu, tiada kajian spesifik yang menunjukkan bahawa spesis sub-integra ini juga mampu menghasilkan gaharu bermutu tinggi jika di tanam di Malaysia. Perbezaan cuaca dan juga ciri-ciri persekitaran mungkin mempengaruhi pertumbuhan pokok gaharu ini. Di sebabkan hal ini, masih terdapat ramai penanam yang ragu-ragu dengan keadaan ini. Jika di lihat secara pemerhatian kasar, spesis gaharu liar yang banyak terdapat di Malaysia ialah malaccencis dan juga crassna. Mungkin juga spesis ini adalah spesis yang paling sesuai ditanam di Malaysia. Tetapi persoalannya pula, adakah spesis ini menghasilkan gaharu bermutu tinggi dan banyak? Secara peribadinya, saya memilih spesis sub-integra bagi tujuan tanaman perladangan.




Anda bagaimana? Pilihan ditangan anda.


Ikhlas,

Comments (0)

Post a Comment