Pulangan Gaharu

Labels:


Assalamualaikum wbt buat semua,

Selepas menulis entri berkenaan modal beberapa hari yang lepas,saya telah menerima 2 maklum balas yang nyata iaitu,

Maklum balas yang pertama menyatakan bahawa kos untuk memulakan perusahaan gaharu adalah terlampau tinggi. Sudah la lama untuk menunggu hasilnya….Jadi tidak mahu mengambil risiko terlibat dengan perusahaan ini ( terus memberikan pendapat begini tanpa membuat timbang tara dengan hasil yang akan diperolehi kemudian nanti).

Maklum balas kedua bertanya apabila kita sudah melabur sedemikian rupa jadi berapakah pulangan yang akan diperolehi? Inilah persoalan yang akan saya jawab pada entri kali ini. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua, insyaAllah.


Mengikut perkiraan modal yang diperlukan dalam masa 6 tahun ialah RM 221,640.00, modal yang agak tinggi iaitu bersamaan dengan kos RM1694 sebulan untuk 5 tahun pertama dan RM 120,000 untuk tahun terakhir bagi kos inokulasi. Daripada anggaran 1000 pokok yang ditanam pada tanah berkeluasan 1 ekar, dianggarkan hanya 80% sahaja yang menghasilkan gaharu menjadikan jumlah pokok yang berjaya mengeluarkan hasil ialah 800 pokok ( namun dengan menggunakan kaedah suntikan inokulan dijangkakan semua pokok yang disuntik akan menghasilkan gaharu). 

Setelah suntikan inokulan pada tahun ke-5, sela masa yang diberikan sebelum pokok ditebang ialah satu tahun. Ini akan menghasilkan gaharu yang bergred baik walaupun mungkin tidak sampai kepada gred super A atau A kerana menggunakan inokulan yang berkesan. Di anggarkan harga bagi sepokok adalah dalam lingkungan RM1000 hingga RM3000 paling minima ( merangkumi keseluruhan teras dan juga kayu untuk pemprosesan minyak). InsyaAllah, hasil yang mungkin diperolehi adalah lebih.

Jumlah pokok
800
Hasil bagi sepokok gaharu
1000
JUMLAH
800000




Modal
221640
Keuntungan
578360




 Jadi daripada seekar tanah yang diusahakan dengan dengan anggaran 800 pokok yang akan menjadi pada harga yang paling minimum iaitu RM 1,000 anda boleh menjana keuntungan RM 578,360. Walaupun masih belum boleh menjadi jutawan seperti yang mungkin anda dengar sebelum ini, saya rasa pelaburan untuk perusahaan ini sudah agak berbaloi. 




Jika anda ada sebarang persoalan yang belum jelas, sila emailkan pada saya di aminah.mdsaad@gmail.com, mungkin penulisan saya kurang jelas atau ada keraguan di mana-mana. Saya mengalu-alukan komen anda untuk penambahbaikan.

Sekian, wassalam.

Ikhlas, 
Aminah Saad

Comments (0)

Post a Comment