Sudah Gaharu Cendana Pula

Labels: ,

Sudah tahu bertanya pula :)

Mesti ramai yang tidak asing dengan peribahasa di atas. Ia seperti sudah menjadi satu kebiasaan yang akan meniti di bibir apabila memperkatakan sesuatu yang sudah diketahui tetapi diminta penjelasan lagi. Atau orang yang berpura-pura tidak tahu.

Jika suatu masa dahulu, walaupun sering menyebut peribahasa ini namun saya sendiri tidak mengetahui apakah itu gaharu. Hanya daripada pembelajaran disekolah kita mengetahui apakah makna peribahasa tersebut. Namun tidak pernah terfikir untuk mencari apakah gaharu dan cendana tersebut. Hmm..Terbukti peribahasa yang dicipta mempunyai banyak maksud disebaliknya. Dan ini menunjukkan gaharu dan cendana telah terkenal sejak berkurun lamanya. Luasnya ilmu Allah, sesuatu yang kita nampak ringkas pun tidak kita ketahui sepenuhnya.


Sebenarnya pada hari ini saya ingin menulis berkenaan dengan cendana. Ye, sambungan daripada peribahasa di atas iaitu sudah gaharu , cendana pula. Ok, sekarang masa untuk mengkaji berkenaan cendana pula. Merujuk daripada sumber wikipedia, penjelasan bagi pengelasan saintifik adalah seperti dibawah :

Kingdom:Plantae
(unranked):Angiosperms
(unranked):Eudicots
(unranked):Core eudicots
Order:Santalales
Family:Santalaceae
Genus:Santalum
Species:S. album

Jadi cendana dikenali sebagai Santalum album, sebaliknya gaharu dikenali sebagai Aquilaria malaccencis. Walaupun disebut mempunyai ciri yang agak sama iaitu berbau wangi namun kedua-dua spesis ini adalah daripada Family yang berbeza. Namun tidak dapat dinafikan ciri-ciri bagi pokok cendana adalah hampir sama dengan pokok gaharu. Mungkin jiran barangkali :)



Wikipedia Indonesia 

Cendana, atau cendana wangi, merupakan pohon penghasil kayu cendana dan minyak cendana. Kayunya digunakan sebagai rempah-rempah, bahan dupa, aromaterapi, campuran parfum, serta sangkur keris (warangka). Kayu yang baik bisa menyimpan aromanya selama berabad-abad. Konon di Sri Lanka kayu ini digunakan untuk membalsam jenazah putri-putri raja sejak abad ke-9. Di Indonesia, kayu ini banyak ditemukan di Nusa Tenggara Timur, khususnya di Pulau Timor, meskipun sekarang ditemukan pula di Pulau Jawa dan pulau-pulau Nusa Tenggara lainnya.

Cendana adalah tumbuhan parasit pada awal kehidupannya. Kecambahnya memerlukan pohon inang untuk mendukung pertumbuhannya, karena perakarannya sendiri tidak sanggup mendukung kehidupannya. Karena prasyarat inilah cendana sukar dikembangbiakkan atau dibudidayakan.

Kayu cendana wangi (Santalum album) kini sangat langka dan harganya sangat mahal. Kayu yang berasal dari daerah Mysoram di India selatan biasanya dianggap yang paling bagus kualitasnya. Di Indonesia, kayu cendana dari Timor juga sangat dihargai. Sebagai gantinya sejumlah pakar aromaterapi dan parfum menggunakan kayu cendana jenggi (Santalum spicatum). Kedua jenis kayu ini berbeda konsentrasi bahan kimia yang dikandungnya, dan oleh karena itu kadar harumnya pun berbeda.

Kayu cendana dianggap sebagai obat alternatif untuk membawa orang lebih dekat kepada Tuhan. Minyak dasar kayu cendana, yang sangat mahal dalam bentuknya yang murni, digunakan terutama untuk penyembuhan cara Ayurveda, dan untuk menghilangkan rasa cemas.

Kenapa penting untuk kita mengetahui dan membezakan antara keduanya?

Untuk memastikan kita mendapat gaharu yang sebenar. Jika kita tidak mempunyai pengetahuan maka mungkin kita akan terkeliru dengan jenis-jenis kayu yang tidak sama dan tidak serupa namun mempunyai ciri-ciri yang hampir serupa. Jangan salahkan orang lain jika kita tertipu kerana kita yang tidak belajar dan tidak mencari ilmu pengetahuan. Cendana juga mempunyai pasarannya yang tersendiri dan tidak dinafikan harganya juga mahal. Namun begitu, adalah lebih baik meletakkan sesuatu itu ditempatnya. 

Saya yakin setiap yang Allah ciptakan pasti mempunyai nilai yang tersendiri. Tiada yang tidak berharga namun bergantung kepada kita untuk menguruskannya. Dan setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Jika kita ditipu, itu merupakan satu pengajaran untuk kita agar lebih berhati-hati dan pasti kita mendapat ilmu baru iaitu kita akan dapat membezakan antara yang benar dan tidak. InshaAllah. 

Sebelum terlupa saya ingin iklankan sedikit berkenaan dengan 1st International Scientific Symposium on Agarwood di UPM pada September 2013 nanti. Siapa yang berminat boleh berhubung dengan seketariat. Saya bukan :)



Ilmu dicari tidak akan habis. Dan pelaburan terbaik adalah pelaburan mencari ilmu pengetahuan. Ilmu diperolehi dalam pelbagai bentuk, jadi cintailah ilmu pengetahuan. Ibarat...

"Jika benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau" 

InshaAllah, jika kita kaya ilmu kita tidak akan rugi. Jom jadi pulau, eh silap jom jadi benih yang baik :)

Sekian.

Aminah Saad 

p/s : eh, kelas peribahasa ke hari ni?? Hehe. Tulisan saya juga tak tersusun. Teruk sungguh. Nangis !

Comments (0)

Post a Comment